Sök

FND-konferensen 2024: Lärande i det digitala samhället

2024 års FND-konferens (Forskning i naturvetenskapernas didaktik) har temat lärande i det digitala samhället och arrangeras av Högskolan i Halmstad den 12–14 november 2024. Vi välkomnar nu konferensbidrag.

Skolbarn experimenterar i klassrum. Foto-collage.

Om temat

Många forskare med kopplingar till lärande och utveckling har tagit sig an de möjligheter och utmaningar som under många år påverkat alla utbildningsformer. Hur förändrar digitaliseringen av samhället förutsättningarna för naturvetenskapernas didaktik? Hur kan nya inlärningsmöjligheter bidra till en utveckling av undervisningen i naturvetenskap? Hur kan vi beskriva och förstå de olika färdigheter som krävs i skola och samhälle?

Konferensbidrag inom andra områden är naturligtvis välkomna!

Keynote speakers

  • Fredrik Jeppson, docent i naturvetenskapernas didaktik, Linköpings universitetet
  • Susanne Walan, docent i naturvetenskapernas didaktik, Karlstads universitet

Fredrik Jeppson och Susanne Walan är två framstående forskare med lång erfarenhet av forskning i naturvetenskapernas didaktik. I undervisning där digitalisering ingår skapas såväl möjligheter som utmaningar till utvecklad kunskap om naturvetenskap och teknik.

Fredrik Jeppson

Man med solglasögon i pannan. Foto.

Multimodal under­visnings­praktik – en möjlig väg framåt för att kunna beskriva och förstå de olika färdigheter som krävs i skola och samhälle.

Varje beskrivning av ett naturvetenskapligt fenomen är alltid en representation, med mål att lyfta fram och förstärka vissa aspekter av ett fenomen samtidigt som andra aspekter tonas ner. Det kan vara utmanande för elever att röra sig inom och mellan olika representationsformer. Fredrik Jeppson kommer att prata om hur multimodala perspektiv kan appliceras som ett medvetet didaktiskt verktyg, som ett analytiskt ramverk och som utgångspunkt kring bedömning.

Susanne Walan

Kvinna med mörk kavaj. Foto.

Att använda digitala verktyg i undervisning om natur­vetenskap för att stimulera lärande i förskola och grundskola.

Vi lever i en värld med stora inslag av digitalisering, så även i skola och förskola. Vad säger nuvarande forskning om hur användning av digitala verktyg kan stimulera lärande inom naturvetenskap i förskola och grundskola? Vilka typer av verktyg används och varför? I vilken utsträckning leder detta till stimulerat lärande i naturvetenskap?

Om konferensen

  • Datum: 12–14 november 2024
  • Plats: Högskolan i Halmstad
  • Anmälan beräknas öppna: 11 september 2024.
  • Sista anmälningsdag: 16 oktober 2024

Abstracts

  • Sista dag för abstracts: 11 september 2024
  • Skicka abstract via e-post till: Fnd2024@hh.se
Barn med VR-glasögon i klassrumsmiljö. Foto.

uppdaterad

Kontakt

Dela

Kontakt