Sök Stäng

Samverkansplattform för social hållbarhet i organisationer

Samverkansplattformen fokuserar på strategisk utveckling av socialt och etiskt hållbara organisationer.

Vad innebär samarbetet?

Vi har skapat en plattform för att samverka kring utvecklingen av socialt och etiskt hållbara organisationer i vårt samhälle. Vi fokuserar främst på offentlig sektor, näringsliv och idéburen sektor i Hallands län, men välkomnar samarbeten från hela Sverige och internationellt.

Samarbetet omfattar tre områden:

  • Samarbetsprojekt kring social hållbarhet
  • Sociologisk och samhällsvetenskaplig forskning
  • Sociologisk utbildning: dppdragsutbildning, fristående kurser och programmet Sociologi för social hållbarhet

Sociologiskt nätverk för sociologer-praktiker

Som ett led i att stärka samverkansplattformen för social hållbarhet, har kollegiet bestämt att vi (från och med höstterminen 2025) fungerar som ett sociologiskt nätverk av sociologer-praktiker, som vidgar ytorna för samverkan inom ramen för plattformen under perioden 2025–2026. Det är ett nätverk som fokuserar på konkreta aktiviteter som vi gör tillsammans i samverkan i form av olika projekt. Det är ett nätverk som är öppet för samverkan och deltagande för alla som är intresserade av sociologi och att arbeta praktiskt med social hållbarhet i organisationer. Vi välkomnar initiativ och förfrågningar från organisationer, som vill samverka med oss i någon fråga som rör sociologi och/eller social hållbarhet i organisationer. Vi erbjuder även specifika aktiviteter, som bland annat föreläsningar om hur man arbetar praktiskt med social hållbarhet, workshoppar om praktiskt arbete med social hållbarhet och även aktionsforskning för social hållbarhet i organisationer. De aktiviteter vi genomför publiceras löpande i listan över aktiviteter nedan. Ni är välkomna att kontakta oss!

Genomförda aktivteter 2025

November

Programansvarig var med på ämneskonferens i sociologi den 13–14 november, som var arrangerat av Sociologiska institutionen i Lund i år. Temat för ämneskonferensens första dag var sociologiskt uppsatsarbete. Professor David Wästerfors föreläste om frågor om hur man arbetar med teori och empiri i uppsatsarbete. Föreläsningen följdes av gruppdiskussioner. Den andra dagen handlade om ”sociologiskt uppsatsarbete i framtiden”. Magnus Karlsson och Axel Fredholm hade en föreläsningsdiskussion om AI i uppsatsskrivande, med fokus på både hinder och möjligheter. Vi tackar kollegorna i Lund för en intressant, och praktiskt relevant årskonferens, och tar med oss en del av lärdomarna in i undervisningen.

Oktober

Den 25 oktober var en av kollegorna med på premiär av filmen ”Confessions of a Swedish Man” på Röda Kvarn, en film gjord av Hampus Linder. Det handlar om hur han som ensamstående pappa reser till ett mansläger på Jylland, i försök att förstå männens ilska. Det är en film som väcker många frågor om föreställningar knutna till maskulin identitet, papparoll och betydelsen av förebilder i den svenska kulturen, samt förhållandet till egna känslor. Det gick att konstatera att det är en film, som är bra underlag för reflektioner och diskussion om dessa frågor. Vi tackar organisationen MÄN som stod bakom arrangemanget.

Den 23 oktober deltog två av kollegorna på en Hållbarhetsdag med fokus på social hållbarhet, arrangerad av Vuxenskolan i Falkenberg för den egna personalen. Vi gjorde en föreläsning på temat ”Social hållbarhet – hur arbetar vi praktiskt med social hållbarhet i våra organisationer?”, som berörde social hållbarhet, varför det är av vikt att arbeta praktiskt i våra organisationer, samt hur det går att tänka kring det praktiska arbetet i vardagen. Föreläsningen följdes av diskussioner med personalen på plats. Vi tackar Anna-Maria som är Utbildningssamordnare för samverkan med Vuxenskolan, och även hennes kollegor för intressanta samtal och diskussioner.

Den 2 oktober var en kollega med på en nätverksträff som Rättighetscentrum Halland arrangerade med anledning av att de fyller fem år. Anna och Sofie som leder Rättighetscentrum berättade om sitt uppdrag, att rådgiva, utbilda och bedriva opinionsbildning, och vilka aktiviteter de arrangerat under de gångna åren. I samtalet berördes flera viktiga teman, bl.a. normer, fördomar och diskrimineringsgrunder, som vi också berör i undervisningen i profilterminerna, med inriktning mot social hållbarhet. Vi tackar Sofie och Anna för en trevlig och intressant nätverksträff, och ser fram emot möjligheter att samverka kring rättvisa och diskriminering som viktiga sociala hållbarhetsfrågor, i samband med vår samverkansplattform för social hållbarhet.

September

Den 24 september var lärargruppen representerad i en samverkanskonferens om ”Den Nya Halländska överenskommelsen”, en gemensam överenskommelse för samverkan mellan idéburen och offentlig sektor i Halland som nu vidareutvecklas. Vi lyssnade till en föreläsning med freds- och utvecklingsforskaren Hans Abrahamsson från Göteborg Universitet, som berörde en rad aktuella områden inom sitt forskningsfält, bland annat städers roll i den framtida världsordningen och villkor för en socialt hållbar stadsutveckling. Vi i tackar Hallands bildningsförbund för en fin konferens, och ser fram emot fortsatt samverkan framöver, kring frågor som handlar om social hållbarhet i civilsamhällets organisationer.

Den 10 september deltog två av lärarna i programmet i Hållbarhetsinitiativet Främja psykisk hälsa, som är ett nätverk i Halland som syftar till att främja psykisk hälsa (och förebygga psykisk ohälsa). Det hölls på den suicidpreventiva dagen, och lyfte en rad fråga som är relevanta för social hållbarhet inom området, som begrepp som rör psykisk ohälsa, suicidprevention, kostnader för barnens idrott, beroende av spel bland unga, och risker för brottslighet för unga på Internet. Vi tackar nätverket kring Hållbarhetsinitiativet för möjligheten att vara med i nätverket, och ser fram emot nästa tillfälle.

Studenterna som går termin 5 i programmet påbörjade sin projektkurs respektive VFS-kurs (beroende på vilket kurspaket de valt). Flera av de studenter som har valt projektkursen "Projektdrivet socialt hållbarhetsarbete", som fokuserar på att göra sociala hållbarhetsprojekt i samverkan med olika organisationer, är öppna för och intresserade av att samverka med organisationer i Halland under ht 2025.

Augusti

Efter ett initiativ från Länsstyrelsen i Halland inleddes en samverkan mellan sociologiska forskare (i lärargruppen) och Brottsförebyggande enheten på Socialförvaltningen i Halmstad kommun. Samverkan fokuserade på en ansökan till BRÅ, och syftade till att söka forskningsmedel för att genomföra en utvärdering av de olika brottsförebyggande insatser, som har pågått i kommunen de senaste två-tre åren. Två forskarkollegor i lärargruppen var med i att arbetet att lägga upp riktlinjerna för ansökan tillsammans med Brottsförebyggande enheten, och att färdigställa texten, som sändes in 1 september.

Maj

Programansvarig för Sociologi för social hållbarhet gjorde ett studiebesök under två veckor vid Sociologiska institutionen på Fakulteten för Statsvetenskap och Sociologi vid Universitet Complutense i Madrid, som ett led i den egna kompetensutvecklingen. Det innefattade en rad samtal och intervjuer med kollegor i sociologiämnet vid Complutense, som bland annat handlade om sociologins institutionalisering i Spanien och Sverige, undervisningen i sociologi, och vilka frågor som särskilt stod i fokus vid institutionen, som bl a sociologins relation till politik, företag och civilsamhälle samt frågor om IT och innovation.

April–juni

Studenterna som gick programmets sista termin skrev sina sociologi C-uppsatser, som bygger på forskning om en rad sociologiskt relevanta problem. Till exempel brister i jämställdhet, hedersrelaterat våld och återintegrering av ex-kriminella i samhället. Studenterna som gick termin 4 gjorde mindre aktionsforskningsprojekt för social hållbarhet i samverkan med en rad organisationer i Halland, bland annat Röda Korsets second hand butik Kupan, Arbetsförmedlingen och Rögle BK.

April

Programmet Sociologi för social hållbarhet höll i en miniföreläsning om Framtidsverkstäder, och ett samtal efteråt med Kriminalvården, som handlade om hur denna metod kan användas i ett pilotprojekt som fokuserar på den egna verksamheten, som de kommer att arbeta med under år 2025–2026.

Mars

Studenterna i Sociologi för social hållbarhet som går fjärde terminen gjorde ett besök på Barnvänlig plats, ett projekt som drivs av Rädda Barnens lokalförening i Halmstad, Hylte och Laholm.

Januari

Studenterna i Sociologi för social hållbarhet som går femte terminen presenterade sina rapporter från sina verksamhetsförlagda studier respektive rapporter från de aktionsforskningsprojekt för social hållbarhet, som de genomfört i samarbete med olika organisationer.

En grupp lärare från gymnasieskolor i Halmstad kommun deltog i en föreläsning om sociologisk samhällsanalys, som omfattade innehåll som förbereder för att kunna undervisa i sociologi på de utökade extra 100 poäng i sociologi som finns, i enlighet med ämnesplanen 2025 för sociologi på gymnasiet.



Genomförda aktiviteter 2023–2024

  • Oktober 2024 – I samarbete med Rädda Barnen och Rättighetscentrum, genomfördes panelsamtalet ”Barnrättsagenda, uppväxtvillkor och förebyggande arbete”. Rädda Barnens förbundsordförande presenterade Rädda Barnens nya barnrättsagenda. Tillsammans med en jurist och en verksamhetsutvecklare från Rättighetscentrum Halland och en forskare från medie- och kommunikationsvetenskap på Högskolan i Halmstad samtalade panelen sedan om frågor, som rör barns och ungdomars uppväxtvillkor, och möjliga strategier för att stärka social hållbarhet.
  • Oktober 2024 – Ett forskningsseminarium om ungdomskultur och uppväxtvillkor genomfördes i samverkan mellan representanter för de samhällsvetenskapliga ämnena medie- och kommunikationsvetenskap, arbetsvetenskap och sociologi.
  • November 2023 – En minikonferens om social hållbarhet anordnades av lärargruppen i sociologi, som bjöd in sociala hållbarhetsstrateger för samtal om praktiskt socialt hållbarhetsarbete.

uppdaterad

Kontakt

Dela

Kontakt