Läs- och skrivinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass
Den här kursen riktar sig till dig som är förskollärare och är anställd för undervisning i förskoleklassen.
Kursen ger fördjupad kunskap om barns tidiga läs- och skrivutveckling, fonologisk medvetenhet och läs- och skrivsvårigheter. Du får arbeta med olika teoretiska perspektiv och didaktiska strategier där skönlitteratur, högläsning, estetik, digitala verktyg och multimodalitet ingår.
Särskild vikt läggs vid inkluderande och differentierad undervisning som bygger på vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och skolans styrdokument.
Kursen behandlar även kartläggning och tidig identifiering av läs- och skrivsvårigheter samt förebyggande insatser för att stödja alla barns språk-, andraspråks- och litteracitetsutveckling. Du får även utveckla din förmåga att analysera och reflektera över undervisningens kvalitet och likvärdighet.
Undervisningen sker på distans/digitalt via högskolans digitala lärplattform Blackboard.
Kursen genomförs i två moduler som examineras genom seminarier, muntliga och skriftliga redovisningar, samt individuell skriftlig tentamen.
Modul 1 behandlar grundläggande läs- och skrivinlärning i förskoleklass. Läs- och skrivutvecklingens grunder, fonologisk medvetenhet och kunskaper om läs- och skrivsvårigheter ur första- och andraspråksperspektiv. 7,5 hp
Modul 2 behandlar språkutvecklande och inkluderande undervisning i förskoleklass. Didaktiska perspektiv på läs- och skrivinlärning, utifrån ett inkluderande perspektiv, och uppföljning, kartläggning samt bedömning av elevers språk-, läs- och skrivutveckling. 7,5 hp