Medieutbud och multimodala texter, 7,5 hp
Media Content and Multimodal Texts, 7.5 credits
Kurskod: MK2025
Akademin för hälsa och välfärd
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2025-02-28 och gäller studenter antagna höstterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Medie- och kommunikationsvetenskap, Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska 6, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2. Eller: Engelska nivå 2, Samhällskunskap nivå 1b eller nivå 1a1+1a2.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i programmet Medier och kommunikation i teori och praktik 180 hp samt ges även som fristående kurs.
Mål
Kursens mål är att studenten utvecklar grundläggande kunskaper inom textanalytiska forskningstraditioner. Med detta avses såväl teoretiska kunskaper som praktiska färdigheter för att ur ett medie- och kommunikationsvetenskapligt perspektiv studera och producera multimodala texter (dvs. visuella, muntliga, skriftliga etc.), med stöd av digitala verktyg. Kursens mål är också att studenten tillägnar sig kritiska perspektiv på medieinnehåll, såsom representationer och reproduktioner av genus och jämställdhet, jämlikhet och mångfald.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för centrala teorier och begrepp inom textanalytiska traditioner
- beskriva och förklara hur multimodala (visuella, muntliga, skriftliga och digitala) texter är uppbyggda och samverkar
Färdighet och förmåga
- använda textanalytiska verktyg för analys av mediematerial
- demonstrera hur multimodala texter kan fungera i kommunikativa sammanhang
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt analysera mediematerial med hjälp av centrala medie- och kommunikationsvetenskapliga teorier och begrepp
- problematisera multimodala texters betydelse ur samhälleliga perspektiv som rör exempelvis genus och jämställdhet, jämlikhet och mångfald.
Innehåll
Kursen är en introduktion till textanalytiska teorier och begrepp som är centrala inom medie- och kommunikationsvetenskap. Kursen tar upp hur multimodala texter, dvs. visuella, muntliga, skriftliga och digitala former av mediematerial fungerar i kommunikativa sammanhang, antingen var för sig eller i kombination. I kursen introduceras även analysredskap för kritiska medieanalyser. Centrala begrepp som studenten arbetar med är: multimodalitet, text, tecken, semiotik, genre, narration, form-innehåll, källa, diskurs, retorik.
Undervisningsspråk
Undervisning
Kursens undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar, samt webbaserad undervisning via högskolans lärplattform.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras dels genom en gruppuppgift som redovisas skriftligt och muntligt på seminarium med obligatoriskt deltagande, dels genom en individuell skriftlig hemtentamen.
1901: Gruppuppgift, 2,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
1902: Individuell hemtentamen, 5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-09-01 – Tills vidare
Beslutad av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2025-02-28.
*Ekström, Mats & Johansson, Bengt (red). Metoder i medie- och kommunikationsvetenskap. Studentlitteratur, senaste upplagan
* Krijnen, Tonny & Van Bauwel, Sofie. Gender and Media: Representing, Producing, Consuming. Routledge (senaste upplagan).
Ledin, Per & Machin, David. Doing Visual Analysis. From Theory to Practice. Sage. 2018.
Thurén, Torsten & Werner, Jack. Källkritik. Liber, senast upplagan.
Ytterligare litteratur kan tillkomma.
*Boken förekommer i flera kurser.