Sök Stäng
Kursplan

Medieutbud och multimodala texter, 7,5 hp

Media Content and Multimodal Texts, 7.5 credits

Kurskod: MK2025

Akademin för hälsa och välfärd

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-09-01 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2025-02-28 och gäller studenter antagna höstterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Medie- och kommunikationsvetenskap, Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Engelska 6, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2. Eller: Engelska nivå 2, Samhällskunskap nivå 1b eller nivå 1a1+1a2.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i programmet Medier och kommunikation i teori och praktik 180 hp samt ges även som fristående kurs.

Mål

Kursens mål är att studenten utvecklar grundläggande kunskaper inom textanalytiska forskningstraditioner. Med detta avses såväl teoretiska kunskaper som praktiska färdigheter för att ur ett medie- och kommunikationsvetenskapligt perspektiv studera och producera multimodala texter (dvs. visuella, muntliga, skriftliga etc.), med stöd av digitala verktyg. Kursens mål är också att studenten tillägnar sig kritiska perspektiv på medieinnehåll, såsom representationer och reproduktioner av genus och jämställdhet, jämlikhet och mångfald.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • redogöra för centrala teorier och begrepp inom textanalytiska traditioner
  • beskriva och förklara hur multimodala (visuella, muntliga, skriftliga och digitala) texter är uppbyggda och samverkar

Färdighet och förmåga

  • använda textanalytiska verktyg för analys av mediematerial
  • demonstrera hur multimodala texter kan fungera i kommunikativa sammanhang

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt analysera mediematerial med hjälp av centrala medie- och kommunikationsvetenskapliga teorier och begrepp
  • problematisera multimodala texters betydelse ur samhälleliga perspektiv som rör exempelvis genus och jämställdhet, jämlikhet och mångfald.

Innehåll

Kursen är en introduktion till textanalytiska teorier och begrepp som är centrala inom medie- och kommunikationsvetenskap. Kursen tar upp hur multimodala texter, dvs. visuella, muntliga, skriftliga och digitala former av mediematerial fungerar i kommunikativa sammanhang, antingen var för sig eller i kombination. I kursen introduceras även analysredskap för kritiska medieanalyser. Centrala begrepp som studenten arbetar med är: multimodalitet, text, tecken, semiotik, genre, narration, form-innehåll, källa, diskurs, retorik.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Kursens undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar, samt webbaserad undervisning via högskolans lärplattform.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Kursen examineras dels genom en gruppuppgift som redovisas skriftligt och muntligt på seminarium med obligatoriskt deltagande, dels genom en individuell skriftlig hemtentamen.

1901: Gruppuppgift, 2,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

1902: Individuell hemtentamen, 5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-09-01 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-09-01Tills vidare

Beslutad av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2025-02-28.

*Ekström, Mats & Johansson, Bengt (red). Metoder i medie- och kommunikationsvetenskap. Studentlitteratur, senaste upplagan


* Krijnen, Tonny & Van Bauwel, Sofie. Gender and Media: Representing, Producing, Consuming. Routledge (senaste upplagan).


Ledin, Per & Machin, David. Doing Visual Analysis. From Theory to Practice. Sage. 2018.


Thurén, Torsten & Werner, Jack. Källkritik. Liber, senast upplagan.


Ytterligare litteratur kan tillkomma.


*Boken förekommer i flera kurser.