Sök Stäng
Kursplan

Utvecklingsdrag och utmaningar i offentlig förvaltning, 7,5 hp

Developmental Characteristics and Challenges in Public Administration, 7.5 credits

Kurskod: ST6005

Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2026-01-19 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2025-09-26 och gäller studenter antagna vårterminen 2026.

Huvudområde med fördjupning

Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G2F)

Behörighetskrav

90 hp i ett samhällsvetenskapligt, vårdvetenskapligt, beteendevetenskapligt eller utbildningsvetenskapligt ämne eller motsvarande.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen är en fristående kurs.

Mål

Kursens mål är att studenten ska utveckla kunskaper om utformningen av och utvecklingsdrag i det svenska politiska och administrativa systemet på nationell, regional och kommunal nivå. Detta gäller speciellt det svenska politiska och administrativa systemets kännetecken utifrån dess värdegrund. Målet är också att utveckla studentens förståelse för grundläggande teoretiska perspektiv gällande styrningsteori och policyanalys. Ett annat mål är att studenten ska utveckla förståelse för utmaningar och möjligheter kopplade till öppenhet, privatisering, decentralisering och digitalisering. Mångfalds-, hållbarhets- och genusperspektiv beaktas löpande i kursen.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för och diskutera centrala karaktärsdrag i det svenska politiska och administrativa systemet
  • beskriva grundläggande utvecklingsdrag och utmaningar i svensk offentlig förvaltning kopplade till fenomen såsom öppenhet, privatisering, digitalisering och decentralisering

Färdighet och förmåga

  • analysera aktuella händelser i offentlig verksamhet utifrån den offentliga värdegrunden, offentlighetsprincipen, privatisering, decentralisering, projektifiering och digitalisering. 
  • analysera och illustrera bakgrund, utvecklingsdrag och kritiska aspekter i aktuella policyproblem och policys i offentlig verksamhet samt skriftligt och muntligt redogöra för en sådan analys

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över och granska det offentligas särskilda krav gällande demokrati, offentlighet, rättssäkerhet och etik

Innehåll

Kursen behandlar kännetecken för och utvecklingsdrag i svensk offentlig förvaltning. l fokus står de samhälleliga utmaningar som dagens offentliga verksamhet står inför. Grunderna i det förvaltningspolitiska systemets organisering behandlas, liksom analyser av utvecklingsdrag i offentlig verksamhet. Den offentliga förvaltningen analyseras utifrån dimensioner grundade i den offentliga värdegrunden, offentlighetsprincipen, privatisering, decentralisering, projektifiering och digitalisering. Den offentliga förvaltningens utmaningar problematiseras med hjälp av olika perspektiv och utgångspunkter rörande främst demokrativärden och förvaltningsetik.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Kursens undervisning bedrivs i form av föreläsningar, gruppövningar och seminarier på högskolans lärplattform eller annat kommunikationsmedium.

Betygsskala

Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Examinationsformer

Kursen examineras genom två individuella inlämningsuppgifter som ventileras genom aktivt deltagande vid ett avslutande seminarium på campus.

2501: Individuell hemtentamen 1A, 2,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2502: Individuell hemtentamen 1B, 2,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2503: Seminarium, 2,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2026-01-19 – Tills vidare

Litteraturlista 2026-01-19Tills vidare

Beslutad av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2025-09-26.

Barrling, Katarina & Holmberg, Sören (red.) Demokratins framtid. (kapitel 1 och 2). Sveriges riksdag. Tillgänglig på Internet

Dahlström, Carl (red.) Politik som organisation - Förvaltningspolitikens grundproblem. Studentlitteratur, 2023

Lundquist, Lennart. Tystnadens förvaltning. l Utan fast punkt. Om förvaltning, kunskap, språk och etik i socialt arbete. Socialstyrelsen, 2001. Tillgänglig på lnternet.

Melke, Anna; Svensson, Petra & Svensson, Sara. Vår offentliga förvaltning. Samverkan i välfärdspolitiken. Gleerups, 2024

Sjöblom, Stefan, Karl Löfgren and Sebastian Godenhjelm. Projectified Politics - Temporary Organisations in a Public Context. ln Scandinavian Journal of Public Administration,17 (2):3-12, 2013

Urbas, Anders. Var står det? Tjänstepersoner, regelverk och hitte-på-regler. 2025. Distribueras vid kursstart.

Vedung, Evert. Implementering i politik och förvaltning. Studentlitteratur, 2016

l kursen ingår en rad grundlagar, lagar och förordningar samt rapporter som anges i samband med kursstart.

Ytterligare korta artiklar (och annat material e.d.) kan tillkomma enligt skriftliga anvisningar inom kursen.

Referenslitteratur:

Bryman, Alan. Samhällsvetenskapliga metoder. 3., [rev.] uppl. Liber, 2018

Ytterligare korta artiklar (och annat material e.d.) kan tillkomma enligt skriftliga anvisningar inom kursen.