Sök Stäng
Kursplan

Introduktion till sociologisk teori, 15 hp

Introduction to Sociological Theory, 15 credits

Kurskod: SO2007

Akademin för hälsa och välfärd

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-09-01 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2025-02-28 och gäller studenter antagna höstterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Sociologi, Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i programmet Samhällsförändring och social hållbarhet, 180 hp och ges även som fristående kurs.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten tillgodogör sig grundläggande kunskaper om sociologiska, inklusive socialpsykologiska, temaområden, problemställningar samt klassiska, moderna och samtida teorier och begrepp. Särskilt eftersträvas att studenten utvecklar kunskaper om samhällsförändringar utifrån hur dessa belyses genom aspekter som rör social sammanhållning, livsvillkor och maktprocesser samt hur dessa påverkar och kan påverkas av individer och grupper, också i perspektiv av klass, genus och mångfald.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • redogöra för centrala sociologiska problemställningar, teman och perspektiv
  • redogöra för huvuddragen i klassisk, modern och samtida sociologisk teori, inklusive genusteorier, och hur dessa används för att producera kunskap om människa och samhälle
  • förklara hur sammanhållning, livsvillkor och makt kan studeras utifrån sociologiska perspektiv



Färdighet och förmåga

  • tillämpa sociologiska perspektiv för att föra grundläggande analytiska resonemang om relationen mellan individ och samhälle
  • tillämpa klassiska, moderna och samtida sociologiska teorier och begrepp för att föra grundläggande analytiska resonemang om olika samhällsfenomen och samhällsförändringar


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • värdera hur olika källor genererar sociologisk kunskap
  • värdera och jämföra klassiska, moderna och samtida teoribildningar och hur de kan användas för att analysera aktuella sociala och samhälleliga processer och förändringar.

Innehåll

Kursen utgör en introduktion till sociologin som ämnesområde, till klassiska, moderna och samtida sociologiska teorier samt till framträdande sociologiska temaområden. Särskilt fokus sätts på problemställningar som behandlar samhällsprocesser och samhällsförändringar över tid, hur dessa förändringar har påverkat och påverkar individer och grupper samt svårigheter och möjligheter att agera för att påverka livsvillkor och skapa ett mer socialt hållbart samhälle. Dessa problemställningar studeras utifrån relevanta sociologiska teorier och begrepp både på samhällelig nivå såväl som på relationell samspelsnivå. Särskilt studeras problemställningar som berör klass, genus, mångfald, makt, social sammanhållning och stratifiering.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Kursens undervisning sker i form av föreläsningar, lektioner, seminarier, gruppövningar och metodövningar och via högskolans lärplattform.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Kursen examineras genom skriftliga individuella salstentamina, skriftlig individuell hemtentamen samt seminarier med obligatoriskt deltagande.


För att få VG på kursen krävs VG motsvarande 6 hp.

2002: Individuell hemtentamen I, 2 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2301: Individuell salstentamen I, 4 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2302: Seminarier I, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2401: Individuell salstentamen II, 5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2402: Seminarier II, 2,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-09-01 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-09-01Tills vidare

Beslutad av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2025-02-28.

Giddens, Anthony & Sutton, Philip. Sociologi. Studentlitteratur, 2021


Gottzén, Lucas & Lögdlund, Ulrik. Sociologins teoretiker. Gleerups, 2021


Stenberg, Henrik & Isenberg, Bo. Relationell socialpsykologi: klassiska och samtida teorier. Liber, 2013.


Ytterligare litteratur tillkommer.