Sök Stäng
Kursplan

Vetenskaplig metod, 15 hp

Scientific Methods, 15 credits

Kurskod: SO2015

Akademin för hälsa och välfärd

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-09-01 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2025-02-28 och gäller studenter antagna höstterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Sociologi, Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i programmet Samhällsförändring och social hållbarhet, 180 hp och ges även som fristående kurs.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten tillgodogör sig grundläggande kunskaper om sociologiska vetenskapliga metoder med fokus på vetenskapsteori, insamlingsmetoder, bearbetning av empiriskt material samt vetenskaplig analys. Studenten ska utveckla kunskaper om kvalitativ såväl som kvantitativ metod och kunna genomföra grundläggande sociologiska studier. Studenten ska också kunna redogöra för etiska aspekter av vetenskaplig forskning.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • beskriva forskningsprocessens vetenskapliga förutsättningar
  • redogöra för grunddragen i kvalitativ respektive kvantitativ metod


Färdighet och förmåga

  • tillämpa grundläggande kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder i relation till sociologiska problemställningar, teorier och begrepp
  • på ett självständigt sätt planera, genomföra och skriftligt såväl som muntligt rapportera för ämnet relevanta metodkunskaper


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • analysera och kritiskt reflektera över forskningsprocessens vetenskapsteoretiska förutsättningar
  • reflektera över etiska överväganden i vetenskapliga studier

Innehåll

Kursen omfattar vetenskapsteori samt vikten av hur för sociologin relevanta forskningsfrågor formuleras och hur dessa kan studeras. Både kvalitativa och kvantitativa metoder för empiriinsamling introduceras, övas och tillämpas på ett material som studenten själv samlar in. I kursen ingår att konstruera en forskningsdesign, använda vetenskapliga metoder för datainsamling, göra etiska överväganden samt att använda sociologiska och/eller socialpsykologiska teorier och begrepp för att göra en grundläggande analys.
Den del av vetenskaplig metod som innebär att ta del av befintlig forskning i form av facklitliteratur, artiklar och rapporter ingår i denna kurs. Slutligen ingår även förmågan att presentera en eget enkätundersökning, såväl skriftligt som muntligt.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Kursens undervisning sker i form av föreläsningar, lektioner, seminarier, gruppövningar och metodövningar och via högskolans lärplattform.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Kursen examineras genom skriftlig gruppuppgift (enkätstudie och analys), skriftlig individuell hemtentamen samt seminarier med obligatoriskt deltagande.


För att få VG på kursen krävs VG motsvarande 6 hp.

2201: Kvalitativ metod - individuell hemtentamen, 6 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2202: Kvalitativ metod - seminarier, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2203: Kvantitativ metod - gruppuppgift, 6 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2204: Kvantitativ metod - seminarier, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-09-01 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-09-01Tills vidare

Beslutad av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2025-02-28.

Ahrne, Göran & Svensson,Peter. Handbok i kvalitativa metoder. Liber, 2022


Allwood, Carl-Martin & Erikson, Martin G. Grundläggande vetenskapsteori för psykologi och andra beteendevetenskaper. Studentlitteratur, 2021


Barmark, Mimmi & Djurfeldt, Göran. Statistisk verktygslåda 0. Att förstå och förändra världen med siffror. Studentlitteratur, 2020


Hagevi, Magnus och Viscovi, Dino. Enkäter - att formulera frågor och svar. Studentlitteratur, 2016


Statistiska centralbyrån. Könsuppdelad statistik: Ett nödvändigt medel för jämställdhetsanalys. 2004. Laddas hem från: www.scb.se


Ytterligare litteratur kan tillkomma.