Vetenskaplig metod, 15 hp
Scientific Methods, 15 credits
Kurskod: SO2015
Akademin för hälsa och välfärd
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2025-02-28 och gäller studenter antagna höstterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Sociologi, Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i programmet Samhällsförändring och social hållbarhet, 180 hp och ges även som fristående kurs.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten tillgodogör sig grundläggande kunskaper om sociologiska vetenskapliga metoder med fokus på vetenskapsteori, insamlingsmetoder, bearbetning av empiriskt material samt vetenskaplig analys. Studenten ska utveckla kunskaper om kvalitativ såväl som kvantitativ metod och kunna genomföra grundläggande sociologiska studier. Studenten ska också kunna redogöra för etiska aspekter av vetenskaplig forskning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva forskningsprocessens vetenskapliga förutsättningar
- redogöra för grunddragen i kvalitativ respektive kvantitativ metod
Färdighet och förmåga
- tillämpa grundläggande kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder i relation till sociologiska problemställningar, teorier och begrepp
- på ett självständigt sätt planera, genomföra och skriftligt såväl som muntligt rapportera för ämnet relevanta metodkunskaper
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- analysera och kritiskt reflektera över forskningsprocessens vetenskapsteoretiska förutsättningar
- reflektera över etiska överväganden i vetenskapliga studier
Innehåll
Kursen omfattar vetenskapsteori samt vikten av hur för sociologin relevanta forskningsfrågor formuleras och hur dessa kan studeras. Både kvalitativa och kvantitativa metoder för empiriinsamling introduceras, övas och tillämpas på ett material som studenten själv samlar in. I kursen ingår att konstruera en forskningsdesign, använda vetenskapliga metoder för datainsamling, göra etiska överväganden samt att använda sociologiska och/eller socialpsykologiska teorier och begrepp för att göra en grundläggande analys.
Den del av vetenskaplig metod som innebär att ta del av befintlig forskning i form av facklitliteratur, artiklar och rapporter ingår i denna kurs. Slutligen ingår även förmågan att presentera en eget enkätundersökning, såväl skriftligt som muntligt.
Undervisningsspråk
Undervisning
Kursens undervisning sker i form av föreläsningar, lektioner, seminarier, gruppövningar och metodövningar och via högskolans lärplattform.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom skriftlig gruppuppgift (enkätstudie och analys), skriftlig individuell hemtentamen samt seminarier med obligatoriskt deltagande.
För att få VG på kursen krävs VG motsvarande 6 hp.
2201: Kvalitativ metod - individuell hemtentamen, 6 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
2202: Kvalitativ metod - seminarier, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2203: Kvantitativ metod - gruppuppgift, 6 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2204: Kvantitativ metod - seminarier, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-09-01 – Tills vidare
Beslutad av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2025-02-28.
Ahrne, Göran & Svensson,Peter. Handbok i kvalitativa metoder. Liber, 2022
Allwood, Carl-Martin & Erikson, Martin G. Grundläggande vetenskapsteori för psykologi och andra beteendevetenskaper. Studentlitteratur, 2021
Barmark, Mimmi & Djurfeldt, Göran. Statistisk verktygslåda 0. Att förstå och förändra världen med siffror. Studentlitteratur, 2020
Hagevi, Magnus och Viscovi, Dino. Enkäter - att formulera frågor och svar. Studentlitteratur, 2016
Statistiska centralbyrån. Könsuppdelad statistik: Ett nödvändigt medel för jämställdhetsanalys. 2004. Laddas hem från: www.scb.se
Ytterligare litteratur kan tillkomma.