Sök Stäng
Kursplan

Tillämpat arbete inom idrottspsykologi II, 15 hp

Applied Work in Sport Psychology II, 15 credits

Kurskod: PS8009

Akademin för hälsa och välfärd

Nivå: Avancerad nivå

Välj kursplan

Version
2026-01-19 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2025-09-01 och gäller studenter antagna vårterminen 2026.

Huvudområde med fördjupning

Psykologi, Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav. (A1F)

Behörighetskrav

Kandidatexamen med huvudområdet psykologi, kursen Tillämpat arbete inom idrottspsykologi I 15 hp.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ges som fristående kurs.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten utvecklar kunskap och förståelse om teori och metodik inom tillämpad idrottspsykologi. Vidare ska kursen ge studenter möjlighet att utveckla sin förmåga att tillämpa metoder, tekniker och färdigheter inom idrottspsykologiskt rådgivningsarbete. I kursen ska studenten reflektera över och värdera eget professionellt och etiskt tillvägagångssätt vid arbetet med idrottare (klienter). Genomgående ska kursen förbereda studenten till att självständigt klientarbete, med hänsyn till evidensbaserad praktik, jämställdhet och mångfald.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • beskriva, förklara och förstå teori och arbetssätt utifrån mindfulness och acceptansbaserade metoder inom idrottspsykolog. Kursens utgångspunkt är Acceptance and commitment therapy/training.
  • beskriva och förstå etiska riktlinjer inom tillämpat idrottspsykologiskt arbete


Färdighet och förmåga

  • tillämpa mindfulness och acceptansbaserade riktlinjer och metoder i arbete med idrottare
  • tillämpa evidensbaserad kunskap och strategier för att genomföra och rapportera eget arbete med idrottare
  • tillämpa rådande professionella tillvägagångssätt inom tillämpad idrottpsykologi med hänsyn till etiska riktlinjer


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • utifrån tillämpat arbete, kritiskt värdera metoder och tekniker i en skriftlig rapport
  • kritiskt reflektera över den egna rollen, processen och arbetsalliansen i klientarbetet.
  • självständigt analysera, diskutera och värdera valda metoder och tillvägagågssätt i det egna klientarbetet

Innehåll

Kursen som helhet utgår från nationella arbetssätt (Riksidrottsförbundet och Sveriges Olympiska Kommitté) samt internationella riktlinjer (t.ex. European Federation of Sport Psychology; FEPSAC) för tillämpat idrottspsykologiskt arbete. I kursen genomförs tillämpat arbete inom idrottspsykologisk kontext. Studenten utvecklar och implementerar en handlingsplan anpassad till idrottaren. Klientarbetet innefattar att organisera och genomföra regelbundna rådgivningsmöten. Utifrån dessa ska studenten reflektera över sitt tillämpade arbete, och summera reflektionerna i en rapport.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, workshops, handledning, peer group meetings och övningar, samt via högskolans lärplattform.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Kursen examineras genom skriftliga individuella hemtentamen, peer group meetings, workshops, seminarium, praktiskt arbete och handledning alla med obligatoriskt deltagande.

För väl godkänt (VG) på hel kurs krävs VG i examinationsmomentet skriftlig rapport (5 hp).

2501: Rådgivningsprocessen; praktik - individuell skriftlig hemtentamen, handledning and peer group meetings, 7 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2502: Skriftlig rapport - individuell skriftlig tentamen, seminarium och peer group meetings, 5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2503: Workshop - Idrottspsykologiska övningar, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2504: Workshop - självreflektion, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2505: Seminarium, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2026-01-19 – Tills vidare

Litteraturlista 2026-01-19Tills vidare

Beslutad av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2025-09-01.

Andersen, M., B. Doing Sport Psychology: 21st Anniversary Edition with Original Authors’ Reflections. eBook, Amazon Kindle Direct Publishing, 2021


Baird, B. N., & Mollen, D. The internship, practicum, and field placement handbook: A guide for the helping professions. Routledge, 2023


Henriksen, K., Hansen, J., & Larsen, C. H. Mindfulness and acceptance in sport: How to help athletes perform and thrive under pressure. Routledge, 2019


Keegan, R. Being a sport psychologist. Macmillan International Higher Education, 2015


Wilson, K. G. Mindfulness for two: An acceptance and commitment therapy approach to mindfulness in psychotherapy. New Harbinger Publications, 2009


Yalom, Irvin The gift of therapy: An open letter to a new generation of therapists and their patients, 2017


Ytterligare litteratur kan tillkomma.