Mediebruk och vardagsliv, 7,5 hp
Media Practice and Everyday Life, 7.5 credits
Kurskod: MK2026
Akademin för hälsa och välfärd
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2025-02-28 och gäller studenter antagna höstterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Medie- och kommunikationsvetenskap, Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska 6, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2. Eller: Engelska nivå 2, Samhällskunskap nivå 1b eller nivå 1a1+1a2.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i programmet Medier och kommunikation i teori och praktik 180 hp samt ges även som fristående kurs.
Mål
Kursens mål är att studenten ska tillägna sig kunskaper om publikforskningens framväxt och utveckling, liksom om olika teoretiska perspektiv på och sätt att studera mediernas publiker. Genom detta ska studenten också utveckla sin förståelse kring mediernas plats i människors vardagsliv och livsstilar. Vidare har kursen som mål att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper och färdigheter i vetenskaplig metod, närmare bestämt i att planera, genomföra och rapportera resultaten av kvalitativa intervjustudier.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för publikforskningens framväxt och utveckling
- beskriva och jämföra olika teoretiska perspektiv på mediernas publiker
- beskriva och ge exempel på mediernas plats i människors vardagsliv och livsstilar med hänsyn till socialt strukturerande faktorer såsom klass, genus, etnicitet, ålder och generation
Färdighet och förmåga
- planera, genomföra, dokumentera och transkribera kvalitativa intervjuer
- tillämpa teoretiska perspektiv och begrepp från publikforskningen på empiriskt material rörande människors mediebruk
- redovisa och diskutera resultaten av en empirisk studie dels muntligt, dels skriftligt i form av en rapport som uppfyller grundläggande kriterier för akademiskt skrivande
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera kring teoretiska perspektiv på mediernas publiker i förhållande till aktuella förändringar i medielandskapet
- beakta forskningsetiska riktlinjer i genomförandet av en egen empirisk undersökning
Innehåll
Kursen behandlar publikforskningens framväxt och utveckling, liksom aktuella studier på området. Olika teoretiska perspektiv på och sätt att studera mediernas publiker tas upp och diskuteras, allt från olika former av publikmätning till etnografiska studier av mediernas roll i människors vardagsliv och livsstilar. Kursen har ett särskilt fokus på kvalitativa metoder för att studera vardagligt mediebruk, framför allt kvalitativa forskningsintervjuer. I kursen ingår att i grupp planera, genomföra och rapportera resultaten av en mindre intervjustudie på detta tema. I detta arbete erbjuds två handledningstillfällen. Kursen varvar teoretiska studier med praktiska övningar och beaktar kontinuerligt frågor om jämlikhet, jämställdhet, mångfald och hållbarhet.
Undervisningsspråk
Undervisning
Kursens undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, övningar och handledning, samt webbaserad undervisning via högskolans lärplattform.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom en gruppuppgift som redovisas skriftligt och muntligt på seminarium med obligatoriskt deltagande, en individuell muntlig tentamen och ett litteraturseminarium med obligatoriskt deltagande. För att uppnå betyget Väl godkänd (VG) på hel kurs krävs VG på examinationsmomentet: individuell muntlig tentamen (3 hp).
1903: Gruppuppgift, 3 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2501: Individuell muntlig tentamen, 3 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
2102: Litteraturseminarium, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-09-01 – Tills vidare
Beslutad av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2025-02-28.
* Bengtsson, Stina, Bolin, Göran, Forsman, Michael, Jakobsson, Peter, Johansson, Sofia & Ståhlberg, Per. Medielandskap och mediekultur: en introduktion till medie- och kommunikationsvetenskap. Liber (senaste upplagan)
* Ekström, Mats & Johansson, Bengt (red.). Metoder i medie- och kommunikationsvetenskap. Studentlitteratur (senaste upplagan)
* Krijnen, Tonny & Van Bauwel, Sofie. Gender and Media: Representing, Producing, Consuming. Routledge (senaste upplagan)
Livingstone, Sonia & Blum-Ross, Alicia. Parenting for a Digital Future: How Hopes and Fears about Technology Shape Child- ren's Lives. Oxford University Press, 2020.
Nordicom. Mediebarometern. Nordicom (senaste upplagan)
Sullivan, John L. Media Audiences: Effects, Users, Institutions, and Power. Sage (senaste upplagan)
Ytterligare litteratur kan tillkomma kopplat till gruppuppgiften.
* Boken förekommer i flera kurser.