Sök

Virtuella case för att utveckla professionell kompetens inom våld i nära relationer

Doktorandprojektet ”Virtuella case för att utveckla professionell kompetens inom våld i nära relationer” fokuserar på hur interaktiv datorbaserad simulering kan bidra till sjuksköterske- och socionomstudenters professionella kompetens avseende våld i nära relationer och mäns våld mot kvinnor.

”Du visade mig inte respekt. Det här mötet kändes inte bra.”

Ett gott bemötande kan vara avgörande för om en patient eller en klient vågar berätta om sin utsatthet för våld i nära relationer. Ett respektfullt och empatiskt bemötande tillsammans med en korrekt bedömning är därför viktiga delar av sjuksköterskors och socionomers professionella kompetens.

Forskning visar att det finns brist på kompetens inom de praktiska färdigheterna att bemöta, bedöma och agera på våld i nära relationer. Samtidigt är ett av examensmålen för sjuksköterske- och socionomutbildningarna att studenten ska visa kunskap om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer.

Avhandlingen fokuserar på hur interaktiv datorbaserad simulering i form av virtuella case kan bidra till sjuksköterske- och socionomstudenters professionella kompetens avseende våld i nära relationer och mäns våld mot kvinnor. Virtuella case är datorbaserade simuleringar av möten med patienter/klienter. Användaren möter en virtuell patient eller klient som den ska bemöta och utreda/bedöma utifrån en bakgrundshistoria och orsak till besöket. Användaren väljer bland förbestämda frågor för att komma närmare en bedömning och vidare planering. Systemet är interaktivt och de virtuella patienterna/klienterna svarar på användarens frågor i form av text eller videoklipp. Varje valmöjlighet ger en reaktion i linje med frågan som ställts: patienten/klienten kan exempelvis bli lugn och våga prata, bli ledsen eller bli upprörd och lämna mötet. Eftersom träningen sker i en virtuell miljö innebär det en trygghet att kunna göra fel utan att någon patient/klient riskerar att skadas. I slutet av varje virtuellt case ger användaren förslag på bedömning samt planering och får därefter återkoppling från systemet.

I avhandlingsprojektet kommer virtuella case utvecklas tillsammans med yrkesverksamma sjuksköterskor och socionomer. De virtuella casen kommer att implementeras i respektive utbildning och utvärderas via enkäter samt intervjuer för att undersöka vad de har bidragit med för att utveckla studenternas professionella kompetens inom området på kort och lång sikt. Forskningen ämnar belysa om virtuella case kan vara ett sätt att förbereda sjuksköterske- och socionomstudenter inför kommande arbetsliv samt undersöka vad användningen av virtuella case i utbildningen har haft för betydelse i yrkesprofessionen efter examen.

uppdaterad

Kontakt

Dela

Kontakt