Sök Stäng

Hur kan unga nyanlända må bättre i vardagen och skolan?

Vad krävs för att unga personer som nyligen har kommit till Sverige ska må bra? Det har Ulrika Lögdberg vid Högskolan i Halmstad undersökt i sin doktorsavhandling. Avhandlingen visar hur skolan kan vara en hälsofrämjande arena och hur viktigt det är att vara medveten om maktstrukturer i samhället.

”Ett bombdåd i Afghanistan påverkar ungdomars välmående även i skolvardagen i Sverige. Platser och människors tillhörigheter kopplas samman inom ramen för ett ojämlikt och hierarkiskt ordnat globalt rum.”

Ulrika Lögdberg, som nyligen disputerade inom folkhälsovetenskap

En grupp människor som sitter runt ett bord och arbetar på en bärbar dator i skolmiljö. Foto

Ulrika Lögdberg är verksam vid Akademin för hälsa och välfärd vid Högskolan i Halmstad, och i sin forskning undersöker hon relationen mellan unga människors hälsa, vardagsliv, skola och migration. Med fokus på det dagliga livet i skolan utforskar hon de vardagliga erfarenheter som påverkar välbefinnandet bland unga personer som nyligen har invandrat till Sverige.

– Jag har analyserat de sociala och kulturella processerna som utgör de nyanlända ungdomarnas förutsättningar för hälsa och välmående, så som de kommer till uttryck i vardagslivet och som mikroprocesser. Samtidigt är vardagen, social interaktion, sociala positioneringar och materiella villkor för välmående kopplade till mer övergripande maktprocesser, säger Ulrika Lögdberg.

Ulrika Lögdbergs forskning visar att individens förmåga att själv påverka det dagliga livet och välmåendet är beroende av politik, strukturer och relationer. Hälsa är med andra ord relaterat till makt på olika sätt, och avhandlingen fokuserar till stor del på detta.

En person i inomhusmiljö som tittar in i kameran. Foto

Ulrika Lögdberg.

Om Ulrika Lögdberg

Ulrika Lögdbergs forskning har skett vid Akademin för hälsa och välfärd vid Högskolan i Halmstad, i samarbete med Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap vid Stockholms universitet, där hon har varit gästdoktorand.

Hälsa skapas genom olika erfarenheter

Hälsa och välmående skapas även genom andra typer av erfarenheter, såsom var man befinner sig och hur länge man har varit i Sverige.

Ulrika Lögdberg tar också upp vikten av ett translokalt perspektiv, det vill säga hur de unga mår i relation till flera platser, yttre händelser och tillhörigheter samtidigt.

– Ett bombdåd i Afghanistan påverkar ungdomars välmående även i skolvardagen i Sverige. Platser och människors tillhörigheter kopplas samman inom ramen för ett ojämlikt och hierarkiskt ordnat globalt rum, förklarar Ulrika Lögdberg.

Skolan en hälsofrämjande arena

Forskningsresultatet visar också hur skolan kan bli en hälsofrämjande arena där framför allt miljön i klassrummen med närhet till engagerade lärare och klasskompisar bidrar till de ungas vardagliga välmående.

Ulrika Lögdberg betonar vikten av att bli uppmärksammad, få möjlighet att betyda något för andra i skolans vardag och få erkännande för sina tidigare erfarenheter och kunskaper, samtidigt som även små handlingar och bekräftelser i vardagen betyder mycket för ungas hälsa.

– Vi vet att vuxna i ungas direkta närhet, som lärare, frivilligarbetare och idrottsledare, är betydelsefulla för ungas välbefinnande och hälsa. Även allmänheten och alldagliga relationer – som att bli sedd och uppmärksammad på bussen eller på morgonen på vägen till skolan – lyfter de unga nyanlända fram som betydelsefulla för sitt välbefinnande i vardagen, säger Ulrika Lögdberg.

En grupp människor som går upp och ner för en trappa i skolmiljö. Foto

Om disputationen

Disputationen skedde den 7 oktober klockan 13:00 i Bærtlingsalen vid Högskolan i Halmstad.

Avhandlingens titel: Understanding young people’s well-being within a translocal everyday life: How health and well-being are experienced and conditioned in the daily school life of young people recently migrated to Sweden Länk till annan webbplats.

  • Opponent: Helena Korp, Högskolan Väst
  • Handledare: Eva-Carin Lindgren, Högskolan i Halmstad, Magnus Öhlander, Stockholms universitet, och Bo Nilsson, Umeå universitet

Forskningen har delvis finansierats av projektet ArctiChildren InNet, som har målet att förbättra barns och ungdomars psykosociala hälsa och välbefinnande, och Stiftelsen Riksbankens Jubileumsfond, som har som ändamål att främja och understödja vetenskaplig forskning med anknytning till Sverige.

Publicerad

kontakt

Dela

Kontakt