Struan Gray får Högskolans pedagogiska pris 2024
Med en kombination av empati och expertis har årets mottagare av pedagogiska priset på Högskolan i Halmstad, Struan Gray, gjort betydande avtryck på studenter genom sitt fokus på individuell utveckling och kritiskt tänkande.
”Om det innebär att jag måste göra saker på ett nytt sätt eller göra ett undantag för en person, försöker jag att inte vara alltför bunden av tradition eller vana.”
Struan Gray, universitetslektor i fysik
Studenter hyllar tydlig och inspirerande undervisningsstil
Det prestigefyllda pedagogiska priset 2024 delades ut vid årets akademiska högtid i dag, den 15 november. Utmärkelsen kom som en välkommen överraskning för Struan Gray, universitetslektor i fysik vid Akademin för informationsteknologi (ITE).
– Jag är överraskad och glad. Det känns väldigt speciellt att bli uppskattad på det här sättet av mina studenter och kolleger, säger Struan Gray.
Motiveringen från studenter och kolleger lyfter fram Struan Grays omfattande ämneskunskaper och hans engagemang för studenternas lärande. Studenter berömmer hans trevliga bemötande och beskriver honom som tydlig, underhållande, ödmjuk och inspirerande. De uppskattar särskilt hans förmåga att uppmuntra kritiskt tänkande och ifrågasättande, och noterar hans talang för att nå fram till studenterna genom engagerande exempel och föreläsningar.
– Han är till och med lätt att förstå när han pratar om kärnfysik, kommenterade en student.
Undervisar i fysik med hjärta och humor
Struan Gray beskriver undervisning i fysik som ”grunden till allt annat”. Det ger ett perspektiv som förenar historiska vetenskapliga framsteg med dagens tekniska utmaningar. I sin undervisning visar han ett genuint intresse för studenternas framgång och välbefinnande.
– Jag tror att mina studenter uppskattar att jag tycker om dem och trivs i deras sällskap, förklarar Struan Gray och tillägger med en smula humor:
– Och att jag gör mitt bästa för att hjälpa dem att förbättra sina chanser att klara mina hemska tentor.
Enligt årets pristagare är nyckeln till att motivera studenter att behandla dem som individer och ta deras oro på allvar. Detta blir särskilt viktigt när studenterna stöter på utmaningar i samband med övergången till universitetsstudier, där de måste lära sig att tänka och resonera på nya sätt.
Bryter traditioner i klassrummet
– Kurser på universitetsnivå kräver ett annat förhållningssätt jämfört med gymnasiet, och det kan ta tid att vänja sig vid, säger Struan Gray.
För att hjälpa studenterna genom denna omställning lägger Struan Gray stor vikt vid att lyssna och försöka hitta lösningar, även om det innebär att man måste avvika från traditionella undervisningsmetoder.
– Om det innebär att jag måste göra saker på ett nytt sätt eller göra ett undantag för en person, försöker jag att inte vara alltför bunden av tradition eller vana, säger Struan Gray.
För Struan Gray handlar undervisning inte enbart om att förmedla kunskap, utan om de mänskliga kontakter som skapas i inlärningsprocessen.
– Återkoppling från studenter är en drivkraft för mig i min roll. Jag tycker att den sociala sidan av lärande och undervisning är mycket givande.
Högskolans stödjande miljö har spelat en avgörande roll i att möjliggöra detta studentcentrerade förhållningssätt.
– På Högskolan i Halmstad har jag fått stor frihet att undervisa på det sätt som jag vill, och jag har alltid uppmuntrats att prova nya idéer och koncept, säger Struan Gray och fortsätter:
– Jag uppskattar verkligen att Högskolan och ITE behandlar mig på samma sätt som jag försöker att behandla mina studenter.
”Vi strävar efter att främja en positiv lärmiljö”
Både studenter och lärare kan nominera kandidater till Högskolan i Halmstads pedagogiska pris. I år mottogs 77 nomineringar, varav 74 från studenter. Så många som 38 olika lärare från alla olika akademier nominerades.
– Jag är mycket glad över att vi får uppmärksamma en lärare som med enastående expertis och entusiasm har gjort betydande avtryck på studenternas lärande och akademiska resultat. Vid Högskolan i Halmstad strävar vi efter att främja en positiv lärmiljö som uppmuntrar konstruktiv dialog och stödjer såväl akademisk som personlig utveckling hos våra studenter. Genom detta pris främjar Högskolan den nationella utvecklingen av effektiva undervisningsmetoder och studentcentrerad pedagogik inom högre utbildning, säger Malin Hallén, prorektor med ansvar för utbildning och kvalitet.
Text: Katarina Tran
Foto: Dan Bergmark
Motivering
Struan Gray är universitetslektor i fysik, verksam vid Akademin för informationsteknologi. Struan Gray har gedigen och djup ämneskunskap och ett stort engagemang för studenters lärande. Han har ett gott bemötande gentemot studenterna, då han är tydlig, rolig, ödmjuk och inspirerande. Struan Gray är mycket pedagogisk och entusiasmerande och uppmuntrar sina studenter att våga tänka och ifrågasätta. Studenterna vittnar om att han är fantastisk på att nå fram till dem med intressanta exempel och föreläsningar. Han är till och med lätt att förstå när han pratar om kärnfysik. Struan Gray finns där för sina studenter, i vått och torrt. Att Struan Gray har en genuin närhet och lojalitet till både ämne och studenter står klart. Han får om och om igen mycket fina vitsord från studenter, vilket mycket tydligt visar att Struan Gray är en stor tillgång för Högskolan i Halmstad och en mycket värdig mottagare av 2024 års pedagogiska pris.
Om pedagogiska priset
Högskolan i Halmstad har delat ut det pedagogiska priset sedan 2007. Priset går till en lärare som är särskilt framgångsrik i att utveckla studenternas lärande. Vinnaren får ett specialdesignat glasäpple, ett diplom och möjlighet att delta i en europeisk konferens om undervisning och lärande inom högre utbildning.
Studenter och medarbetare har möjlighet att nominera en eller flera kandidater. En arbetsgrupp bestående av lärare får i uppdrag att välja en vinnare. I gruppen ingår även en extern representant med erfarenhet av undervisning och lärande inom högre utbildning. Vinnaren utses av prorektor med ansvar för utbildning och kvalitet.