Sök Stäng

Pernilla Nilsson ny ledamot i Skolverkets vetenskapliga råd

Pernilla Nilsson, professor i naturvetenskapens didaktik vid Högskolan i Halmstad, har utsetts till ledamot i Skolverkets nyinrättade vetenskapliga råd. Rådet ska bistå myndigheten med råd och vägledning och verka för att Skolverkets arbete vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

”Det känns som ett väldigt viktigt och spännande uppdrag att få bidra till att ge Skolverket vägledning i hur forskning och beprövad erfarenhet kan användas i skolan.”

Pernilla Nilsson

Pernilla Nilsson. Foto

Det vetenskapliga rådet består av tio forskare från lärosäten över hela landet och leds av Skolverkets generaldirektör Joakim Malmström. Syftet är att stärka myndighetens arbete med vetenskaplig grund inom utbildning, bland annat genom att ge råd i regeringsuppdrag, arbetssätt och utvecklingsprojekt.

– Det känns som ett väldigt viktigt och spännande uppdrag att få bidra till att ge Skolverket vägledning i hur forskning och beprövad erfarenhet kan användas i skolan, säger Pernilla Nilsson.

Att rådet samlar forskare med olika bakgrunder och kompetenser ser hon som en stor styrka.

– I stället för att kritisera varandra för vilka metoder och teorier man använder behöver vi forskare samverka för att på bästa sätt stödja lärare och elever. Det är här den praktiknära forskningen, som utgår från skolans faktiska behov, blir så viktig, säger Pernilla Nilsson och fortsätter:

– Min egen forskning har alltid handlat om hur undervisning kan designas för att stödja elevers engagemang och lärande i klassrummet, och den utbildningsvetenskapliga och ämnesdidaktiska forskningen är helt central för att bygga en skola på vetenskaplig grund.

Pernilla Nilsson hoppas att den praktiknära forskning som bedrivs inom forskningsprogrammet LeaDS, lärande i ett digitalt samhälle, vid Högskolan i Halmstad ska kunna bidra till Skolverkets arbete, inte minst inom digitalisering.

– Just nu sprids i sociala medier en mycket onyanserad bild av skolans digitalisering, som ofta saknar forskningsgrund. Jag tror att vår forskning kan ge viktig vägledning till Skolverket inom det området, säger Pernilla Nilsson.

Text: Lovisa Essunger

Bild: Dan Bergmark

Publicerad

kontakt

Dela

Kontakt