LeaDS – Lärande i ett digitalt samhälle
Digitaliseringen förändrar vår vardag och samhället som helhet. Digitala verktyg påverkar hur medborgare i alla åldrar arbetar, studerar, konsumerar och upprätthåller sociala kontakter. Detta ställer nya krav på hur undervisning och lärande ska organiseras.
Forskningsprogrammet tar upp frågor om hur digitaliseringen förändrar förutsättningarna för undervisning och lärande, samt människors och organisationers kompetens att hantera digitala miljöer. Olika metoder används för att beskriva, analysera och förstå hur digitaliseringen påverkar lärande på individ-, grupp- och organisationsnivå. Det handlar bland annat om hur digital teknik och medier förändrar processer för lärande och kunskapsutveckling i samhället, och vilka konsekvenser denna utveckling har för lärande.
En utgångspunkt i forskningsprogrammet är kritisk, etisk och hållbar utveckling och användning av informations- och kommunikationsteknik och hur det kan tillföra värde för lärande. LeaDS har tre centrala teman: digitalisering och lärande i skola och förskola; digitalisering och lärande inom högre utbildningsamt digitalisering och livslångt lärande. Programmet knyter också an till fokusområdet Smarta städer och samhällen och dess styrkeområde Den smarta invånaren i små och medelstora städer.

Forskningsfrågor
I programmet tas följande brett formulerade frågor upp:
- Hur förändrar digitaliseringen av samhället förutsättningarna för undervisning och lärande i skolor, inom högre utbildning och på arbetsplatser (industri och offentlig sektor)?
- Hur kan digital teknik utvecklas och användas i utbildningsmiljöer och i andra sammanhang för att stödja lärande, kommunikation och kompetensutveckling?
- Vilka processer och färdigheter krävs för att klara en digitaliserad skola, arbetsliv och samhälle och hur kan dessa färdigheter beskrivas, analyseras och förstås?
- Vilka nya inlärningsmöjligheter erbjuds genom utveckling och användning av moderna digitala former av interaktion och automatiserade system baserade på artificiell intelligens och maskininlärning?
Tre centrala teman
- Digitalisering och lärande i skola och förskola
Ansvarig: Emma Edstrand - Digitalisering och lärande inom högre utbildning
Ansvarig: Jeanette Sjöberg - Digitalisering och livslångt lärande
Ansvarig: Lars-Olof Johansson
Aktuella projekt
Digitala verktyg i förskolans naturvetenskapliga undervisning
Lärares metakunskap och bedömningspraktik i digitala, multimodala lärmiljöer
MOLiS – medarbetarorienterat ledarskap i skolan
MOSO (Mentoring and Observation Software) – interaktiv observation
RECDACT – Research on Critical Thinking, Disinformation and Conspiracy Theories
Säkerhetsträning av fartygsbesättningar för Resilience

Mångvetenskaplig forskning
Forskningsprogrammet är mångvetenskapligt och involverar forskare från alla akademier vid Högskolan i Halmstad:
- Forskare från utbildningsvetenskap (inklusive ämnesdidaktik), pedagogik, medie- och kommunikationsvetenskap samt sociologi har specifik kompetens om hur digitalisering påverkar undervisning och lärande (användning och utvärdering av teknik).
- Forskare från informatik, datavetenskap och ingenjörsvetenskap har specifik kompetens inom utveckling av nya digitala teknologier, om att utvärdera och jämföra befintliga metoder och verktyg.
- Forskare från innovationsledning har specifik expertis inom kunskapshantering (individuell och digitalisering), flexibel utveckling och förbättrat lärande med hjälp av teknik som involverar akademisk och företagspublik.
- Digital transformation och etiska konsekvenser av digitalisering.
- Från informationsteknologi och robotik har forskare även expertis inom tillämpad artificiell intelligens, simulering och modellering, datautvinning och sociala robotar.

Aktuellt
Tidigare nyheter
Lars-Olof Johansson utsedd till excellent lärare i informatik
Bok: Små barns digitala vardagsliv av Ebba Sundin mfl Länk till annan webbplats.
NO-lärare tog fram egna appar i forskningsprojekt Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Artikel hos Skolverket: Så kan rektorer leda det komplexa arbetet med skolans digitalisering Länk till annan webbplats.
Sjöfartstidningen: Säkerhetsträning i fokus på seminarium Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Artikel hos Skolverket: Virtuell och förstärkt verklighet kan stödja elevers lärande och bidra till ökat intresse för naturvetenskap Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Tankesmedjan Ideas: AI:s framfart: fusk, dystopier och mänsklig kunskap
Artikel hos Skolverket: Reflektionsverktyget T-Core kan ge stöd inför användning av digital teknik Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Artikel hos Skolverket: Digitala observationsunderlag bidrar till lärares professionsutveckling Länk till annan webbplats.
Högskolan värd för internationell konferens i digitalt lärande
Debatt i SvD: "Förskolan behöver en digitaliseringsstrategi” Länk till annan webbplats.
Linus Andersson på EU-kommissionens onlineportal för vuxenutbildningen EPALE: Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.Indeed, digitalisation does make publishers of us all
Länk till annan webbplats.
Möjligheter och utmaningar med virtuella case för lärande och examination
Vägledning för digital automation och god arbetsmiljö
LeaDS del av nordiskt nätverksprojekt om Computational Play
Pressmeddelande: Gästprofessor i LeaDS får hedersvärt pris från läromedelsförfattarna Länk till annan webbplats.
Nu är forskningsprogrammet LeaDs igång!
Se när drönaren skickas ut på vattnet – ska ta reda på hur Nissan mår Länk till annan webbplats.
Artikel av Pernilla Nilsson: From PCK to TPACK - Supporting student teachers’ reflections and use of digital technologies in science teaching Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Artikel: Forskningsprogrammet LeaDS beviljat nära 1,2 miljoner i nätverksbidrag för nordiskt samarbete
Deltagande forskare
Akademin för lärande, humaniora och samhälle
- Nina Bergdahl, biträdande universitetslektor
- Eva Brooks, gästprofessor
- Anne-Marie Cederqvist, biträdande universitetslektor
- Emma Edstrand, universitetslektor
- Annika Forsler
- Ana Fuentes Martinez, universitetslektor
- Anne Kjellsdotter, biträdande universitetslektor
- Patrik Lilja, universitetslektor
- Pernilla Nilsson, professor
- Sylvana Sofkova Hashemi, gästprofessor
- Jeanette Sjöberg, universitetslektor
- Björn Sjödén, universitetslektor
- Martin Viktorelius, biträdande universitetslektor
Doktorander
- Veronica Granlund, doktorand
- Rasha Al Massalmeh, doktorand
- Maria Papantonis Stajcic, doktorand
- Ludvig Sjunnesson, doktorand
- Federico Valeri, doktorand
Akademin för informationsteknologi
- Mark Dougherty, professor
- Carlos Nascimento Silla Junior, professor
- Pablo Picazo-Sanchez, biträdande universitetslektor
- Michel Thomsen, universitetslektor
- Maria Åkesson, professor
Doktorander
Akademin för hälsa och välfärd
- Uno Fors, gästprofessor
- Linus Andersson, universitetslektor
- Ebba Sundin, universitetslektor
- Elenita Forsberg, universitetslektor
- Torbjörn Josefsson, universitetslektor
- Peter Karlsson, universitetslektor
- Maria Heintz, biträdande universitetslektor
- Klara Öberg, universitetslektor
Doktorander
Akademin för företagande, innovation och hållbarhet
Publikationer
Publikationer i DiVA (Högskolans digitala vetenskapliga arkiv) kopplat till forskningsprogrammet
Mer information
Forskarskolor
När lärare och elever styr innehållet blir de digitala verktygen bättre Öppnas i nytt fönster.
Forskarskolan UPGRADE – lärarutbildning och skolans digitalisering
Nationella forskarskolan i naturvetenskapens och teknikens didaktik, FontD