E-sportlabbet
E-sportlabbet är en del av Högskolan i Halmstads satsning på e-sport och ingår i Digitalt laborativt centrum, DLC. Labbet, som invigdes hösten 2021, är en spelmiljö och en arena för forskning och att integrera e-sporten i olika utbildningar.

Bild: Dan Bergmark
I labbet finns förutsättningar att studera frågor som exempelvis lärandemiljöer, normer och språk, och även idrottsfysiologiska frågor som hur den fysiska förmågan påverkar e-sportares välmående och prestation. E-sportlabbet kan också komma att användas i olika kurser som berör frågor som lärande, digitalisering och social förändring
E-sport i samhället
Miljoner människor världen över utövar e-sport, och ännu fler tar del av e-sportstävlingar, vilka genomförs i virtuella, elektroniska miljöer. E-sporten omsätter mångmiljardbelopp. I Sverige är fler än 100 000 ungdomar organiserat aktiva inom e-sport. Det finns behov av ny kunskap och att utveckla e-sportverksamhet både i nationellt och internationellt. Högskolan i Halmstad kan bidra med perspektiv och kunskap på många områden som är viktiga för e-sporten, bland annat idrottspsykologi, innovationsvetenskap, lärande, digitalisering, biomedicin, artificiell intelligens och kultur.
Samverkan med RBU Halland
I labbet kan personer med funktionsnedsättning utöva e-sport under trygga former.
Labbet startades hösten 2021 tillsammans med RBU Halland, som är en del av den nationella organisationen Riksförbundet för rörelsehindrade barn och ungdom. År 2021 startade RBU Halland Projekt e-sport, vilket är ett nationellt treårigt projekt finansierat av Allmänna arvsfonden. För att ta tillvara projektets erfarenheter startades också föreningen Young Gamers.

Bild: RBU Halland
Mer om e-sportlabbet
E-sportlabbet är en del av Digitalt laborativt centrum, DLC, och är en del av Akademin för lärande, humaniora och samhälle.