Två forskarskolor beviljade – stärker forskningen inom lärarutbildningen
Vetenskapsrådet har beviljat två ansökningar för forskarskolor där Högskolan i Halmstad medverkar. Beslutet gör det möjligt att fortsätta att utveckla doktorandmiljön inom lärarutbildningen och forskningsprogrammet LeaDS.
”Det är fantastiskt att vi får fortsätta vårt mångåriga och framgångsrika arbete i nationella forskarskolor.”
Pernilla Nilsson, professor
Sedan 2003 har Högskolan i Halmstad deltagit i flera nationella forskarskolor, vilket har gjort det möjligt att bygga en etablerad doktorandmiljö utan egna examensrättigheter.
Fortsättning för FontD
En av de nu beviljade ansökningarna gäller en fortsättning av forskarskolan FontD – Forskarskolan för naturvetenskapernas och teknikens didaktik – där Högskolan varit aktiv under många år. Huvudsökande är Linköpings universitet.
– FontD ligger mig varmt om hjärtat då jag själv var doktorand där, säger Pernilla Nilsson, projektledare och vetenskaplig ledare för forskarskolorna.
GRAITE – forskarskola med fokus på AI
Den andra ansökan gäller GRAITE – Forskarskolan för artificiell intelligens i lärarutbildningen – som bygger vidare på den tidigare forskarskolan UPGRADE. Här deltar nio lärosäten med stark digitaliseringsprofil. Huvudsökande är Mittuniversitetet.
– I GRAITE har vi stärkt fokus på hur AI påverkar lärarutbildning och lärarens yrkesroll, särskilt ur ett ämnesdidaktiskt perspektiv, vilket är ett område som blir allt viktigare för såväl skola som lärarutbildning, säger Pernilla Nilsson.

Pernilla Nilsson.
Stärkt forskningsanknytning
Tidigare forskarskolor har gett Högskolan möjlighet att ha doktorander verksamma inom bland annat ämnesdidaktik och digitalisering.
– Forskarskolorna gör det möjligt för Högskolan att ha doktorander inom lärarutbildningen utan egna examensrättigheter. Att få fler doktorander till forskningsprogrammet LeaDS är väldigt positivt, inte minst för forskningsprogrammens utveckling och för att våra seniora forskare ska kunna bidra i doktorandaktiviteterna, säger Pernilla Nilsson.
Pernilla Nilsson betonar att forskningen om digitalisering och AI i skola och utbildning har en solid vetenskaplig grund:
– Det påstås ibland att skolans digitalisering saknar vetenskapligt stöd, men det stämmer inte. Genom de forskarskolor som vi har medverkat i har vi examinerat många doktorander som har bidragit med viktig forskning inom området. Här finns en massiv vetenskaplig grund att vila på.
Vetenskapsrådets satsning ska stärka forskningsanknytningen i lärarutbildningen och öka utbildningskapaciteten på forskarnivå.
– Det är fantastiskt att vi får fortsätta vårt mångåriga och framgångsrika arbete i nationella forskarskolor, säger Pernilla Nilsson.
Totalt beviljar Vetenskapsrådet 494 miljoner kronor till 12 forskarskolor i landet för perioden 2025–2030.
Mer information
LeaDS – Lärande i ett digitalt samhälle
FontD – Forskarskolan för naturvetenskapernas och teknikens didaktik
Forskarskolan UPGRADE - lärarutbildning och skolans digitalisering