Sök Stäng

Pulshöjande aktiviteter ökar koncentrationen i klassrummet

Daglig pulshöjande aktivitet främjar möjligheten till lärande i klassrummet visar en ny studie från Högskolan i Halmstad. Eleverna upplevde att både de själva och klasskamraterna var gladare och fick bättre minne och koncentration. Även motivationen och den fysiska förmågan ökade. Och – de fick nya vänner.

Ett barn med ryggsäck hoppar högt upp i luften och sträcker ut ett ben och en arm, sett bakifrån. Utomhusmiljö. Foto

”Vissa upplevde att de fick hälsosammare vanor. De uttryckte att de hade börjat äta nyttigare, fick en ökad fysisk förmåga, orkade springa i stället för att gå och att de kände sig mer nöjda sina kroppar.”

Linn Håman, universitetslektor i pedagogik

Porträttbild. Foto

”En forskningscirkel blir en häftig kombination där man får synliggöra mycket tyst kunskap som finns hos lärarna. Det utmanar mig som forskare”, säger Eva-Carin Lindgren, professor i idrottsvetenskap med fokus på hälsopromotion. Bild: Dan Bergmark

En kvinna i orange topp poserar för en bild. Foto

”Eftersom aktiviteterna ibland genomfördes över klassgränserna fick de också nya vänner och bättre sammanhållning i klassen”, säger Linn Håman, universitetslektor i pedagogik. Bild: Magnus Karlsson

Om projektet

Åtta skolor bland Region Jönköpings kommuner har deltagit i studien, där eleverna i årskurs 4–9 hade pulshöjande fysisk aktivitet tre dagar i veckan. Aktiviteten pågick i 30 minuter. De övriga dagarna under veckan hade eleverna idrott och hälsa. Under aktiviteterna mättes pulsen på eleverna med hjälp av en pulsklocka.

Publicerad

kontakt

Dela

Kontakt