Sök

Hälsoexpo – projekt som gör skillnad

Den 31 maj genomfördes praktikmässan Hälsoexpo, där studenterna på Hälsopedagogiskt program presenterade de hälsoarbeten som de har planerat och genomfört under sina verksamhetsförlagda studier.

”Det har varit väldigt spännande att höra alla studenter presentera projekt som lyckats göra skillnad, då det är syftet med den här kursen.”

Lena Petersson, examinator för kursen Hälsopedagogik i praktiken

– Det har varit väldigt spännande att höra alla studenter presentera projekt som lyckats göra skillnad, då det är syftet med den här kursen. Många av studenterna har även pratat om vikten av att anpassa sig och att bygga relationer. Det är roligt att höra, då det är en viktig del av att kunna bedriva hälsopedagogiskt arbete, säger Lena Petersson, examinator för kursen Hälsopedagogik i praktiken.

Kursen går sista halvan av vårterminen, och under åtta av kursens tio veckor har studenterna verksamhetsförlagda studier (VFS) och genomför hälsoprojekt. Projekten fokuserar på olika sätt på hälsopedagogik, vilket innebär ledning av arbete för att främja människors hälsa och välbefinnande.

Studentprojekten fokuserade den här gången bland annat på vad som motiverar ungdomar till fysisk aktivitet, rörelseglädje för äldre personer på LSS-boende, psykisk hälsa och självkänsla hos barn i lågstadieåldern, samt vikten av att lära barn att respektera och ta del av naturen omkring dem.

Två män och en kvinna står framför en grön växt. Foto.

Rasmus Rolling, Annica Schough och Joel Green var några av de studenter som presenterade sitt projekt under Hälsoexpo.

En givande erfarenhet

Studenterna Annica Schough, Joel Green och Rasmus Rolling genomförde sitt projekt ”Samman-häng” på en högstadieskola i Halland, där deras mål var att ge ungdomar en meningsfull fritid. I projektet använde de sig av varierande aktiviteter, som pyssel, matlagning och fysiska aktiviteter. De fick hjälp från Halmstads kommuns teknik- och fastighetsförvaltning med utrustning och kontakter, och där hade de också sina handledare.

– Vi utgick från ungdomsenkäten LUPP, vilket är ett verktyg för att ta reda på hur ungas livssituation ser ut lokalt, och den visade att ungdomar i tätorten saknade organiserade fritidsaktiviteter. Vi valde därför att genomföra både fysiska och kreativa aktiviteter efter skoldagens slut, samt under raster. Det vi tar med oss är att det är jätteviktigt att bygga relationer, annars dyker eleverna inte upp, säger Annica Schough.

Joel Green håller med:

– Vi insåg i början av projektet att relationsskapandet måste ske naturligt – det går inte att trycka på det för mycket. När vi tog ett steg tillbaka blev det mer spännande för eleverna att själva komma fram till oss.

– Vi kom också fram till att det var ganska lätt att få eleverna att dyka upp på rastaktiviteter, medan det var en större utmaning med aktiviteter efter skolan. Hela projektet har varit en väldigt givande erfarenhet, säger Rasmus Rolling.

Värdefullt för både studenterna och arbetsplatserna

Handledarna Pernilla Holmén och Malin Johansson, som arbetar som idrotts- och fritidshandläggare på teknik- och fastighetsförvaltningen, är nöjda med studenternas arbete.

– Det har varit väldigt efterfrågat på skolan i fråga att ha aktiviteter, och med hjälp av studenterna har vi tillsammans kunna skapa förutsättningarna för det här projektet. Det är också bra att kunna få input från dem kring vad vi kan fundera på i andra projekt framöver, säger Malin Johansson.

– Vi vill gärna jobba med Hälsopedagogiskt program och ta emot studenter, både för att visa upp kommunen som arbetsplats, och för att få hjälp med projekt som vi gärna vill genomföra men inte själva hinner med. På så vis blir det värdefullt för både studenterna och oss. Det är även roligt att se hur studenterna på programmet brinner för de frågor som vi jobbar med dagligen, avslutar Pernilla Holmén.

Text och bild: Emma Swahn

Publicerad

kontakt

Dela