Arbetsvetenskapen vid Högskolan 30 år – speglar arbetslivets utveckling
I år är det 30 år sedan som utbildningen i arbetsvetenskap startade vid Högskolan i Halmstad. Jubileet uppmärksammades i slutet av november under en eftermiddag fylld av reflektioner, återseenden och berättelser om hur ämnet och programmet har gjort avtryck.
”Studenterna har möjlighet att forma sin egen profil genom valfria kurser. Det har gjort att våra studenter är och förblir attraktiva för en rad olika yrkesroller och verksamheter.”
Anna Isaksson, programansvarig

Anna Isaksson (stående till vänster), programansvarig för programmet i dag. Agneta Hansson (sittande längst till vänster) började jobba på Högskolan redan innan den var ett självständigt lärosäte. Eivor Hoffert Pålsson, tidigare programansvarig, var den som utvecklade konceptet med verksamhetsförlagda studier. Jonas Carlsson har själv varit student på programmet och är nu lärare på samma utbildning sedan många år.
En fredagseftermiddag i slutet av november samlades studenter, alumner, lärare och samarbetspartner för att hylla ett ämne som under tre decennier har utvecklat kunskap, kritik och förståelse för arbetslivet och dess förändringar. I tre olika samtal mindes och reflekterade paneldeltagarna från olika perspektiv.
Anna Isaksson, docent och en av två programansvariga för programmet Arbetsvetenskap, inledde eftermiddagen med att konstatera att arbetsvetenskapen vid Högskolan i Halmstad alltid har varit en bred utbildning och inte en renodlad HR- eller personalvetarutbildning.
– Studenterna har möjlighet att forma sin egen profil genom valfria kurser. Det har gjort att våra studenter är och förblir attraktiva för en rad olika yrkesroller och verksamheter, sade Anna Isaksson.

Tre studenter och två alumner reflekterade över programmets styrkor. För alumnerna är utbildningens kärnvärden högst relevanta i deras dagliga gärning. Studenterna ångrar inte sitt studieval, de är tvärtom mycket nöjda. Från vänster: Thilli Ritter, student, Daniel Ekroth, alumn, bemanningschef, Helsingborgs stad, Timmie Krig, student, Josefin Karlström Fornell, student, och Linda Thörner, alumn, HR-koordinator på HEM.
Programmets kärnområden ständigt aktuella
Även om programmets utformning och inriktning har varierat något genom åren, har tre kärnområden alltid genomsyrat utbildningen: arbetsorganisation, arbetsmarknad och arbetsmiljö.
– Dessa områden är lika relevanta i dag och utgör en grund som alla arbetsvetarstudenter behöver, oavsett i vilken bransch eller roll de hamnar, konstaterade Anna Isaksson.
När Jonas Carlsson, först student på programmet och sedan många år tillbaka en av lärarna som undervisar på utbildningen, fick frågan hur den har förändrats genom åren, menade han att det är lättare att förklara vad som inte har förändrats. Programmet har utvecklats i takt med samhället, och både programmet och ämnet har alltid kombinerat kunskapstraditioner med nya perspektiv och relevanta teman.

Marielle Wall (till vänster) har också gått utbildningen och är i dag ansvarig för de verksamhetsförlagda studierna på programmet. Joakim Stierna gick utbildningen för 25 år sedan och har sedan dess arbetat inom olika sektorer och i olika roller, i dag som HR-chef på Sahlgrenska universitetssjukhuset. Hanna Cronstöm, också alumn, är HR-direktör på Saint-Gobain Ecophon, och Bobby Svitzer, som är chef vid avdelningen för arbetsmarknad och försörjning på Halmstads kommun, arbetslivsrepresentant i programmet Arbetsvetenskaps programråd.
Arbetslivets behov grund för programmet
En av dem som ville vara med och fira var Agneta Hansson, tidigare universitetslektor på Högskolan och en av dem som var med och skapade utbildningen. Agneta Hanssons avhandling handlar om forskning och praktik inom arbetsvetenskap. Hon gjorde under firarseminariet en exposé över hur arbetslivet såg ut på 1970- och 80-talen, som en grund och förklaring till varför det arbetsvetenskapliga programmet startade:
– I början av 1990-talet fanns ett stort behov på arbetsmarknaden av personer med kunskap om arbetslivet och de omfattande förändringar som skedde i arbetslivet då, och vi fick högskolestyrelsens uppdrag att utforma en arbetsvetenskaplig utbildning som kunde svara mot dessa behov.
”Vi”, det var dåvarande Institutionen för samhälls- och beteendevetenskap och Centrum för arbetslivsutveckling, CAU, där Agneta Hansson var verksam. CAU bedrev forskning och utbildning i arbetslivet, så arbetsvetenskaplig forskning fanns redan vid Högskolan i Halmstad, vilket var en viktig hörnsten för det nya programmet.

Mats Holmqvist var en av de första studenterna på det nya programmet för 30 år sedan. Efter examen gick han vidare till forskarutbildning, samtidigt som han undervisade på Högskolan och deltog i åtskilliga forsknings- och utvecklingsprojekt. I dag är han pensionär och skickade en grattishälsning till programmet i en video från Luleå.
Arbetslivsanknytningen en av framgångsfaktorerna
Med på firandet var också några studenter som läser programmet nu, en alldeles i början av sin utbildning, medan ett par andra är inne på sitt andra år. De beskriver alla programmet som en bred utbildning där de kan göra olika val och rikta in sig på det som känns mest intressant och meningsfullt.
Ett flertal alumner deltog också vid jubileet. De arbetar i dag inom många olika typer av verksamheter och i en bredd av roller. I panelsamtalen bekräftade alumnerna att utbildningens helikopterperspektiv och arbetslivsanknytning har varit och fortsatt är framgångsfaktorer. Verksamhetsförlagda studier (VFS) och projekt i samarbete med organisationer och företag utgör därtill viktiga broar mellan utbildning och arbetsliv.
Sammantaget konstaterades under jubileumseftermiddagen i alla panelsamtalen att det arbetsvetenskapliga programmets kärna, det vill säga arbetsorganisation, arbetsmarknad och arbetsmiljö, fortfarande bär och kanske är viktigare än någonsin för dagens och framtidens arbetsliv. Arbetsvetenskapens styrka ligger i att utbilda studenter som både ser helheten och tänker kritiskt, och här är studenternas egen drivkraft central.
– De ska hitta sin egen väg, inte formas för dagens arbetsmarknad, menade Jonas Carlsson och Agneta Hansson skickade en uppmaning till programkollegiet:
– Ta vara på de studenter som vill förändra världen och ge dem verktygen!
Text: Victoria Appelqvist och Lena Lundén
Bild: Ida Fridvall