Sök

Masterprogram i digitalt lärande

120 hp

Digitaliseringen förändrar vårt samhälle. Digitala teknologier påverkar hur individer arbetar, studerar, konsumerar, och upprätthåller sociala kontakter. Detta ställer nya krav på undervisning och lärande på alla nivåer, från förskola till högre utbildning och på arbetsplatser. Det här programmet fokuserar på dessa frågor och ger dig expertkunskaper om hur design och användning av IT kan bidra till lärande.

Om utbildningen

Vad är digitalt lärande?

Digitalt lärande handlar om att använda digital teknologi och digitala resurser för att underlätta och förbättra undervisnings- och inlärningsprocesser. Det innefattar användning av datorer, internet, programvara, appar och andra digitala resurser för att främja lärande. Digitalt lärande kan användas inom till exempel förskola, skola, universitet, sjukvård, kommuner, och företagsutbildningar för att skapa en interaktiv och engagerande inlärningsmiljö. Det kan inkludera allt från onlinekurser och videolektioner till interaktiva simuleringar och digitala övningar. Målet är att utnyttja teknologin för att göra lärandet mer tillgängligt, effektivt och anpassat till individers och olika verksamheters behov.

Vad läser du inom programmet?

I programmet utvecklar du fördjupad kunskap om informatikområdets flervetenskapliga natur och den forskning som bedrivs inom digitalt lärande. Kärnan i programmet är att ta utgångspunkt i, och föra samman, vetenskapliga teorier och forskning inom olika samhällsvetenskapliga områden för att kunna möta och hantera framtida samhällsutmaningar i relation till digitaliseringens konsekvenser för lärande och kunskapsbildning. Du förbereds för arbete som innefattar att analysera och förstå digitaliseringens möjligheter och hinder för lärande på individ-, grupp- och organisationsnivå. Du får också verktyg för hur IT kan designas och användas för att bidra till lärande i verksamheter inom privat och offentlig sektor, som till exempel förskola och skola, förvaltning, kommunal verksamhet, sjukvård, kultursektorn och näringslivet.

Utbildningen syftar till att möta samhällets behov av att säkra tillgången på kompetens inom digitalt lärande i verksamheter inom både privat och offentlig sektor. Programmet är unikt och innovativt i sin utformning och det finns få liknande utbildningar trots det stora behov som finns.

Programmets innehåll

Nedanstående kurser ingår i utbildningsprogrammet med start HT24.

* ingår i huvudområdet informatik

År 1

  • Introduktion till digitalt lärande, 15 hp*
  • Teoretiska perspektiv på lärande och digitalisering, 15 hp
  • Lärande i det digitala samhället, 15 hp
  • Forskningsmetoder inom digitalt lärande, 15 hp*

År 2

  • Design för digitalt lärande och etik,15 hp*
  • Forskningspraktik i digitalt lärande, 15 hp*
  • Examensarbete i informatik, 30 hp*

Kursen Forskningspraktik i digitalt lärande kan bytas ut mot andra kurser på grundläggande nivå. Detta sker i samråd med programansvarig.

Samarbete med arbetslivet

Inom flera av programmets kurser får du möjlighet att möta externa uppdragsgivare från privata näringslivet och offentlig sektor i skarpa projekt där du kan utveckla din kunskap och kompetens. Detta ger dig en unik möjlighet att knyta kontakter med framtida arbetsgivare redan under studietiden och vara väl förberedd i din framtida profession som kan finnas inom ett flertal olika branscher och organisationer.

Innovativa miljöer, metoder och verktyg

I de tidigare kurserna utvecklar du en förståelse för området digitalt lärande utifrån teoretiska, konceptuella och metodologiska perspektiv, vilka sedan tillämpas i skarpa forsknings- och utvecklingsprojekt i de senare kurserna Design för digitalt lärande och etik, Forskningspraktik i digitalt lärande, och i Examensarbete i informatik.

Under utbildningen har du tillgång till Högskolans kreativa och innovativa laborationsmiljöer såsom Designstudion, E-sportslabbet, Health Data Centre (HDC), Leap for Life, FabLab och Digital laborativt centrum (DLC). Labben erbjuder den senaste digitala utrustningen som du kan använda för att utveckla nya kunskaper inom digitalt lärande.

Efter utbildningen

Examen

Utbildningen leder fram till en filosofie masterexamen med huvudområdet informatik.

Vad kan du jobba med?

Efter avslutad examen blir du eftertraktad på arbetsmarknaden. Masterprogrammet förbereder dig för att arbeta inom såväl nya som traditionella roller kopplat till digitalt lärande i verksamheter inom privat och offentlig sektor. Detta kan till exempel vara inom näringslivet, men även inom förskola och skola, förvaltning, kommunal verksamhet, sjukvård, och kultursektorn.

Exempel på yrkesroller är projektledare inom e-learning, UX-designer av digitala lärandemiljöer, digital strateg/inköpare inom utbildningssektorn, IKT-pedagog, IKT-utvecklare inom offentlig och privat sektor, lärare/utbildare i digitala miljöer inom olika yrkesområden, samt forskare inom digitalt lärande.

Möjligheter att studera vidare

Efter avslutad utbildning är du behörig att söka till forskarutbildning.

Studera utomlands

Till Högskolan kommer många utländska studenter genom våra utbytesavtal. Om du stannar i Halmstad under hela din studietid men vill uppleva mer av högskolans internationella atmosfär har du möjlighet att bli mentor för en internationell student.

Kontakt

HT 2024 (Campus, Halmstad, 100%)
Programansvarig:

Nivå:

Avancerad nivå

Anmälningskod:

11306

Behörighetskrav:

Kandidatexamen inklusive ett självständigt arbete 15 hp eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng inklusive ett självständigt arbete 15 hp. Engelska 6.

Urvalsregler:

Urval görs på grundval av behörighetsgivande utbildning.

Mer information om urvalsregler.

Undervisningstid:

Dagtid

Studieavgift:

För sökande med medborgarskap utanför EU/EES och Schweiz: Mer information om studieavgift

Undervisningsspråk:

Undervisningen bedrivs på engelska.

Visa utbildningsinfo

Sidansvarig

Dela

SIDANSVARIG

Dela