Uppföljning verksamhetsstödet
En årlig uppföljning av verksamhetsstödets avdelningar och dess kvalitetsarbete är en viktig del i Högskolans kvalitetssystem. Verksamhetsstödets uppföljningssystem ska bidra till en systematik och synliggöra hur respektive avdelning bedriver sitt kvalitetsarbete. Stödets kvalitetsarbete utgår från en verksamhetsplaneringscykel där aktiviteter/åtgärder från kvalitetsarbetet fångas upp.
Avdelningarnas kvalitetsarbete har sin grund i en avvikelserapport där respektive avdelning löpande under året dokumenterar identifierade brister, avvikelser samt förbättringsförslag inom områden/processer. Avvikelserna skrivs fram utifrån olika underlag som tas fram under året. Det rör sig exempelvis om enkäter (ex doktorandbarometer, sistaårsenkäten) och dialog med målgrupper. Därtill berörs Högskolan och olika avdelningar inom verksamhetsstödet av olika tillsynsmyndigheters granskningar vilket också bidrar till inspel i avvikelsehanteringen. Avslutningsvis kan verksamhetsstödets audits identifiera avvikelser som behöver hanteras.
Avvikelsehanteringen tillsammans med verksamhetsplanen och exempelvis systemförvaltningsplaner bildar underlag för grupper som genomför ”Reflektions- och riskbedömningsrapporter” inom relevanta områden/processer. Rapporten utgår från en given mall med fem frågor. Respektive avdelning summerar därefter årets kvalitetsarbete i en ”Kvalitetsrapport”, som sammanfattar resultat av kvalitetsarbetet. De identifierade utvecklingsområden som prioriteras förs därefter över till avdelningens verksamhetsplan. Avdelningens verksamhetsplan följs upp tertialsvis inom avdelningen och i dialogmöten med högskoledirektören.