Stefanie Obermüller får Högskolans pedagogiska pris 2022
Stefanie Obermüller, universitetslektor i human biomedicin, tycker att trygghet och en konkret väg framåt är viktiga komponenter för att motivera studenter. Hennes ödmjukhet och tydliga upplägg gör att hon vinner Högskolans pedagogiska pris år 2022.
– Det känns jätteroligt att ha vunnit det pedagogiska priset. Tack till alla som nominerade mig! Det är väldigt motiverande och gör att jag känner att jag är på rätt väg, säger Stefanie Obermüller.
Spännande frågor
Stefanie Obermüller är universitetslektor vid Akademin för hälsa och välfärd, och undervisar sjuksköterskestudenterna vid Campus Varberg och Högskolan i Halmstad i anatomi och fysiologi.
– Det är en kurs på grundläggande nivå för att förstå människokroppen. Vi börjar med cellerna, tar oss igenom alla organsystem, och belyser hur dessa interagerar. Vi tittar även på mikroorganismer, och hur dessa samspelar med kroppen – ibland framkallar de sjukdom och ibland är de väldigt gynnsamma. Så det är många spännande frågor.
En trygg plats och en visualiserad väg
Kursen är väldigt omfattande, samtidigt som de bara har tio veckor på sig att gå igenom allt. Stefanie Obermüller menar att det finns några saker som man som lärare bör ha med sig i en tung teoretisk kurs, så att studenterna tycker att det känns spännande och genomförbart.
– En sak är så kallad konstruktiv länkning – att man visar studenterna tydliga steg på väg till målet. Man måste nästan kunna visualisera vägen framför sig så att man inte hamnar i diket. Då litar studenterna på sina egna resurser och känner att de kommer att klara kursen.
”Man måste nästan kunna visualisera vägen framför sig så att man inte hamnar i diket. Då litar studenterna på sina egna resurser och känner att de kommer att klara kursen.”
Stefanie Obermüller, universitetslektor i human biomedicin
Stefanie Obermüller tycker även att det är viktigt att studenterna känner sig trygga – att de upplever att de kan få hjälp och att de är välkomna precis som de är. Hon nämner begreppet ”en trygg plats” som hon har med sig från yogan.
– Om studenterna hör av sig och säger att de behöver ta en paus svarar jag dem att det finns omtentor, och möjlighet att gå kursen igen.
Förklara så att man förstår
Sjuksköterskans yrke är väldigt brett, vilket kräver många olika kunskaper, och det är den största utmaningen för studenterna. I kursen jobbar de med exempel tagna från verkliga scenarion.
– Vi vill hela tiden koppla kursen till yrkeslivet. Den här kursen infaller under termin ett innan studenterna har varit ute på verksamhetsförlagd utbildning, så en stor utmaning är att få dem att förstå begreppet omvårdnad.
Stefanie Obermüller betonar vikten av en bra undervisningsmetod.
– Jag tänker tillbaka på min egen tid i skolan, och en mattelärare som fortfarande är min förebild. Han förklarade på ett så tydligt sätt att man var tvungen att förstå, och först när man gjorde det byggde han vidare på den kunskapen. Det var magiskt.
Ytterligare en metod för att hjälpa studenterna att följa med i undervisningen är digitala verktyg.
– Studenterna säger att det underlättar när jag och mina kollegor har spelat in korta filmklipp. Då kan de pausa, spela upp svåra saker igen och lyssna på det i sin egen takt.
Brinner för undervisning
Årets pedagogiska pristagare hade inte någon bakgrund inom pedagogik, men när hon blev erbjuden jobbet på Högskolan bestämde hon sig för att ge det en chans. Hon upptäckte snabbt hur mycket hon brinner för undervisning.
– Det är väldigt drivande att se hur andra utvecklas. Från kursstarten när de är superrädda, tills att de når examinationsdagen. Många studenter berättar för mig att de i början undrade varför de skulle kunna allt detta, men att de i slutet förstår hur bra det är.
Ibland drömmer Stefanie Obermüller om att starta något pedagogiskt forskningsprojekt som hon kan koppla till kursen och digitala inlärningsverktyg.
– Vi får ju mycket material och statistik när vi får in kursvärderingar, och det hade varit roligt att göra något av detta med några av mina kollegor, men man måste ha tid också, säger hon och skrattar.
Om Stefanie Obermüller
Stefanie Obermüller är född och uppvuxen i Tyskland. Redan som barn upptäckte hon att hon tyckte om kemi, och intresset höll i sig. På universitetet läste hon först kemi och biokemi på Freie universitet i Berlin, innan hon doktorerade inom medicinsk forskning på Göttingens universitet.
Efter doktorsstudierna kände Stefanie Obermüller att hon ville uppleva något helt nytt, men det var en ren slump att hon hamnade i Sverige.
– En kompis till mig arbetade på Lunds universitet och sa: ”Kom hit, vi behöver någon som kan det du kan.” Min första tanke var: ”Sverige? Nej, där är det kallt och regnar mycket.” Men när jag reste till Lund för att hälsa på kändes det som om jag hade kommit hem. Arbetsmiljön där var oerhört tilltalande, och det fanns ett bra samarbete i teamet som jag aldrig hade upplevt innan.
Hon hade dittills bara forskat på mikronivå, men nu ville hon se biokemin ur ett helhetsperspektiv. I Lund forskade hon på diabetes typ 2 i sex år.
– Att jag sedan hamnade i Varberg var också en slump, eftersom jag träffade min blivande man som bodde där. Ungefär samtidigt fick min chef ett nytt jobb, och då var alternativen mer eller mindre att flytta med eller lämna Lund.
När Stefanie Obermüller flyttade till Varberg var hon gravid och valde att ta en paus från forskningen och i stället fokusera på familjen, tills något år senare då en vän tipsade henne om jobbet på Högskolan.
Ett stort antal uppskattade lärare på lärosätet
Både studenter och lärare kan nominera kandidater till det pedagogiska priset och i år har totalt har 139 nomineringar inkommit, varav 134 från studenter. Så många som 73 olika lärare från alla akademier nominerades.
– Genom att årligen utlysa ett pedagogiskt pris som studenter och medarbetare kan nominera skickliga lärare och pedagoger till, vill Högskolan betona vikten av god högskolepedagogik och högskoledidaktik. Det är samtidigt en chans att särskilt uppmärksamma och uppmuntra en lärare vars kunnande och entusiasm har haft avgörande effekt på studenters lärande och väckt deras nyfikenhet och stimulerat till lärande och kritiskt tänkande. Genom att utse en pedagogisk pristagare och lyfta fram hens kompetens, bidrar Högskolan också till den nationella utvecklingen av tillämpad högskolepedagogik, säger Malin Hallén, vicerektor med ansvar för utbildning, kvalitet och hållbarhet.
Högskolepedagogiskt centrum (HPC) arbetar för att främja lärares pedagogiska och didaktiska kompetens, och det är HPC som på uppdrag av vicerektor ansvarar för att bereda det pedagogiska priset.
– Det är glädjande att så många studenter engagerar sig i att nominera sina lärare till Högskolans pedagogiska pris, det borgar för att det finns ett stort antal duktiga och uppskattade lärare på lärosätet. Nomineringarna är relativt jämnt fördelade mellan akademierna, säger Jeanette Sjöberg, funktionsansvarig för HPC.
– Jag uppskattar verkligen att HPC finns och allt HPC erbjuder kring pedagogiken, kommenterar Stefanie Obermüller.
Aldrig ångrat sig
När Stefanie Obermüller får frågan om varför hon tror att hon har fått det här priset är hon tyst en stund, innan hon säger:
– Det är en bra fråga. Det har nog mycket att göra med mitt sätt att undervisa. Jag tror att det som är gemensamt för mig och de kollegor som gärna diskuterar pedagogik är att vi har ett genomtänkt pedagogiskt förhållningssätt, där man inte sätter sig främst. Man försöker öppna upp en plats som känns trygg, med verktyg som visar vägen, och finnas där som ett stöd så att studenterna känner att de har allting de behöver för att gå längs vägen mot sitt mål.
”Efter alla mina år i den här miljön passar det mig väldigt bra. Jag har aldrig ångrat mig.”
Att Stefanie Obermüller trivs i sin yrkesroll är uppenbart, men att arbeta inom högre utbildning var dock inte alltid helt självklart.
– Under tiden som jag tog en paus från forskningen funderade jag på att lämna den akademiska världen, men nu måste jag säga att efter alla mina år i den här miljön passar det mig väldigt bra. Jag har aldrig ångrat mig, avslutar årets mottagare av Högskolans pedagogiska pris 2022.
Text: Emma Swahn
Bild: Dan Bergmark och iStock
Motivering
Stefanie Obermüller är pedagogiskt skicklig och kunnig inom sitt ämnesområde. Hennes tydliga och inspirerande pedagogik tillgodoser studenters olika behov och stimulerar deras lärande, och hon uppvisar tålamod, noggrannhet och ödmjukhet.
Stefanie Obermüller beskrivs som en mycket välorganiserad lärare som är villig att ta det där extra steget för att skapa förutsättningar för lärande. Studenter vittnar om att Stefanie Obermüller engagerar till ämnesdidaktisk förståelse och kunskap genom att använda olika typer av digitala och analoga hjälpmedel och material. Hennes tydliga och kreativa videor och presentationer lyfts särskilt fram som goda exempel.
Hon är en mycket inspirerande och engagerande lärare som uppmuntrar, motiverar och stöttar alla studenter så att de ska förstå ämnesinnehållet. Det intresse och engagemang kring anatomi och fysiologi som hon väcker gör att studenterna vill lära sig mer. Hennes vilja att kontinuerligt utveckla sin undervisning bidrar till ämnesdidaktisk utveckling och fördjupning, och hon är en mentor som ger feedback på ett bra och empatiskt sätt. Det är därför med glädje och stolthet som Högskolan i Halmstad tilldelar Stefanie Obermüller 2022 års pedagogiska pris.
Pedagogiska priset
Högskolan i Halmstad har delat ut det pedagogiska priset sedan år 2007. Utmärkelsen går till en lärare som är särskilt framgångsrik i att utveckla studenters lärande. Vinnaren får ett specialdesignat glasäpple, diplom och möjlighet att delta i valfri europeisk högskolepedagogisk konferens.
Personal och studenter kan nominera kandidater. En arbetsgrupp som koordineras av Högskolepedagogiskt centrum (HPC) och består av excellenta lärare tar fram förslag till pristagare. I gruppen ingår även en extern person kunnig inom högskolepedagogik. Vinnaren utses därefter av vicerektor för utbildning, kvalitet och hållbarhet.
Läs mer
Publicerad
kontakt
-
Ingen giltig användare vald.
Dela