Ny antologi breddar synen på social hållbarhet
Vad betyder social hållbarhet – och vem formar den? En ny antologi skriven av forskare vid Högskolan i Halmstad utforskar ett begrepp som både engagerar och utmanar.
”I antologin har vi inte försökt att slå fast någon entydig definition av social hållbarhet, utan snarare velat visa på bredden i begreppet.”
Pernilla Ouis, professor i socialt arbete
Begreppet social hållbarhet används flitigt i allt från kommunala utvecklingsplaner till globala policyramverk. Men vad innebär det egentligen? I den nyutgivna boken Social hållbarhet – vision, kritik och praktik presenterar forskare från Högskolan i Halmstad och andra lärosäten en bred och nyanserad bild av hur begreppet kan förstås, tolkas och tillämpas.
– Social hållbarhet är ett mångfacetterat begrepp som rymmer många olika betydelser. I antologin har vi inte försökt att slå fast någon entydig definition av social hållbarhet, utan snarare velat visa på bredden i begreppet, säger Pernilla Ouis, professor i socialt arbete vid Högskolan i Halmstad och en av bokens redaktörer.

Boken består av tre delar. Den första behandlar social hållbarhet som teoretiskt begrepp och vision. Den andra handlar om begreppet i förhållande till inkludering och exkludering, och den tredje presenterar konkreta exempel från skola, arbetsliv och socialt arbete.
Att flera av antologins författare är verksamma vid Högskolan i Halmstad är inte en slump, menar Pernilla Ouis.
– Många forskare på Högskolan i Halmstad är duktiga på social hållbarhet. Vi har ett utbildningsprogram i ämnet, Sociologi för social hållbarhet, och ett socionomprogram med hållbarhetsprofil. Författarna visar på en mångfald av begreppets tillämpning och betydelse inom flera olika områden.
Social hållbarhet – vision, kritik och praktik riktar sig till studenter inom samhällsvetenskapliga ämnen, såsom socialt arbete, sociologi, utbildningsvetenskap, psykologi och statsvetenskap – och också till andra som vill fördjupa sin förståelse för hur social hållbarhet formas, förhandlas och tar sig uttryck i praktiken.
Text: Lovisa Essunger
Bild: Dan Bergmark, mockup.
Om Social hållbarhet – vision, kritik och praktik
Redaktörerna för antologin Social hållbarhet – vision, kritik och praktik är Pernilla Ouis, professor i socialt arbete, Klara Öberg, universitetslektor i arbetsvetenskap, Åke Nilsén, universitetslektor i sociologi och Marta Cuesta, professor i sociologi. Susanna Öhman, professor i sociologi och rektor vid Högskolan i Halmstad har skrivit förordet.
Av de 20 kapitelförfattarna är 12 från Högskolan i Halmstad:
- Janicke Andersson, biträdande professor i socialt arbete
- Linus Andersson, docent i medie- och kommunikationsvetenskap
- Helena Eriksson, universitetslektor i socialt arbete
- Sara Högdin, professor i socialt arbete
- Anna Isaksson, docent i sociologi
- Claes Malmberg, professor i naturvetenskapens didaktik
- Matts Skagshöj, universitetsadjunkt i medie- och kommunikationsvetenskap
- Carin Staland Nyman, universitetslektor i socialt arbete
- Henrik Stenberg, universitetslektor i sociologi
- Helena Taubner, universitetslektor i specialpedagogik
- Magnus Tideman, professor i socialt arbete inriktning funktionshinder
- Anders Urbas, universitetslektor i statsvetenskap
- Niklas Westberg Tolentino, universitetslektor i sociologi