Samverkan för lärande och utveckling (SamLär)
Samverkan för lärande och utveckling (SamLär) verkar för kunskapshöjande samverkan mellan skolhuvudmän och Högskolan i Halmstad, där deltagande parter berikar varandras verksamheter. Fokus är skolutveckling där alla skolformer ingår och har utgångspunkt i vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Nätverket Samverkan för lärande och skolutveckling behandlar frågor som är aktuella för skolhuvudmän och Högskolan i Halmstad. Huvudsakligt fokus för samverkan är skolutveckling på vetenskaplig grund, praktikutvecklande forskning, kompetensutveckling och lärarförsörjning samt lärarutbildningens utformning och genomförande. Ett av målen är också att göra aktuell kunskap och forskning på Högskolan tillgänglig för skolor, lärare, skolpersonal och skolledare.
I ”Samverkan för lärande och skolutveckling” ges möjlighet att samlas i olika grupperingar och arbeta med angelägna frågor, till exempel skolformsvis. Nätverket kan besluta att inrätta tillfälliga arbetsgrupper med uppgift att föra fördjupande dialoger och samverkan som sedan återrapporteras till nätverket.
Parterna ansvarar för att aktivt bidra till innehåll och att göra sig tillgängliga för samverkan med högskolan, andra skolhuvudmän och externa samverkansparter.
SamLär hette tidigare Regionalt utvecklingscentrum (RUC).
Kurser och uppdragsutbildningar inom SamLär
SamLär kan erbjuda kurser och uppdragsutbildningar utifrån behov som finns i skolverksamheterna. Sådana insatser kan genomföras både i egen regi och i samarbete med andra myndigheter. Högskolan har även fristående kurser för yrkesverksamma.
Mer om kurser och uppdragsutbildningar inom SamLär
SamLärs nätverk
SamLärs nätverk är en betydelsefull länk mellan förskola, skola, lärarutbildning och forskning. I nätverket lyfts behov och intressen inom skolutveckling som styr vilka aktiviteter och projekt som SamLär initierar och driver. I nätverket ingår representanter från de skolor som har avtal med SamLär vid Högskolan i Halmstad.
Representanter för skolverksamheter
- Båstads kommun – Jessica Arvidsson, biträdande skolchef
- Falkenbergs kommun – Tomas Andreasson, sektorchef lärande och hälsa, barn- och utbildningsförvaltningen
- Fristående skolor – Malin Svensson, rektor, och Peter Höjman, rektor
- Halmstads kommun BUF – Mattias Hoffert, chef för forsknings- och utvecklingsavdelningen
- Halmstads kommun UAF – Alexandra Botteri, kvalitetsutvecklare
- Hylte kommun – Martin Boberg, kvalitetsstrateg
- Laholms kommun – Amanda Larsson, utvecklingsledare, och Agneta Ljung, kvalitetsutvecklare
- Varbergs kommun, FGF – Erica Eklöf, utvecklingsstrateg, och
Martin Hassel, kvalitets- och utvecklingschef - Varbergs kommun, UAF – Sofia Rådström Andersson, gymnasiechef
- Ängelholms kommun – Frida Wirén, grundskoleutvecklare, och Per-Erik Holmén, utvecklingschef
Nationellt RUC-nätverk
Det nationella RUC-nätverket samlar landets samtliga RUC, regionala utvecklingscentrum, eller motsvarande samverkansfunktioner vid lärosäten med lärarutbildning. Syftet med nätverket är att främja lärosätenas arbete i gemensamma skolsamverkansfrågor, agera som samarbetspart till nationella aktörer inom skolområdet och fungera som en arena för erfarenhetsutbyte och kollegialt lärande.
En gång per termin anordnas en nationell nätverksträff. Däremellan kan deltagarna mötas i regionala nätverk. RUC-nätverket har utsett en arbetsgrupp som tillsammans med det arrangerande lärosätet planerar och bereder frågor inför kommande nätverksträff och tar även hand om eventuella frågor från olika aktörer.
Kontakt
För kontakt med det nationella RUC-nätverket, vänd dig till Charlotte Berglund vid Högskolan i Halmstad.
Mer om skolutveckling och forskning
Lyssna till poddar och läs artiklar om aktuell forskning och skolutveckling inom förskola och skola på Högskolan i Halmstad.
Poddar
Avsnitten är inspelade inom ramen för SamLär, medverkar gör Högskolans egna forskare och lärare samt inbjudna gäster.
Poddar om skolutveckling och forskning
ULF – utbildning, lärande, forskning
ULF handlar att utveckla och förbättra undervisningen i skolverksamhet och förskollärar- och lärarutbildning genom en stärkt vetenskaplig grund. Genom att bygga praktiknära forskning i nära samverkan med skolorna kan bandet mellan teori och praktik stärkas.
ULF – utbildning, lärande, forskning
Forskningsartiklar hos Skolverket
Populärvetenskapliga artiklar och filmer om forskning
Forskningsnyheter från Högskolan i Halmstad Öppnas i nytt fönster.