Centrum för innovations-, entreprenörskaps- och lärandeforskning (CIEL)

CIEL:s syfte är att utveckla forskning och kunskaper om innovation, entreprenörskap och regionalt lärande. Med forskning inom områden som berör nya, små och medelstora företags utveckling fokuseras frågor och analys av innovations- och produktutvecklingsarbete, strategi och ledning, entreprenörskap, marknadsföring, finansiering, organisering, styrning (governance) och internationalisering.

Business Model Innovation (BMI)

Forskningsgruppen BMI undersöker hur affärsmodellsinnovationer kan hjälpa företag att skapa, ta tillvara och utnyttja innovationer samt bidra till tillväxt och hållbarhet.

Affärsmodeller är ofta nyckel till företags innovationsförmåga, konkurrenskraft och hållbara tillväxt. Affärsmodellen förklarar hur företaget i fråga verkar för att skapa värde, och hur det identifierar konkurrens. Affärsmodellen är helt enkelt det som talar om hur företaget gör för att skapa och fånga värden som sedan kan fördelas i verksamheten.

Aktuella projekt

Business renewal by digital production
Nya vägar
Clear Cear
Baltic Biomass 4 value
MAMPE

Centre for International Marketing and Entrepreneurship Research (CIMER)

Den ökade globaliseringen (med minskade handelshinder, ny transport- och kommunikationsteknologi, samt betydelsen av nya tillväxtmarknader) medför att internationalisering (vad gäller försäljning, inköp, produktion och kunskapsutbyte) blir en viktig fråga för företag och andra aktörer i samhället.

För att säkerställa en uthållig ekonomisk utveckling är kunskap om internationalisering, marknadsföring, entreprenörskap och tillväxt nödvändiga byggstenar. Internationalisering kan leda till ett ökat välstånd genom att jordens gemensamma resurser kan användas på ett bättre sätt. Obalans i maktförhållande kan dock medföra att värdeskapandet kan fördelas på ett ojämlikt vis.

Mer kunskap behövs för att förstå globaliseringens positiva och negativa effekter på både företags- och samhällsnivå.

Aktuella projekt

Leen to be seen

Knowledge Entrepreneurship and Enterprise Research (KEEN)

Forskningsgruppen KEEN bedriver ekonomiskt orienterad forskning kring entreprenörskap och innovationer. Forskningen kopplar samman områden som organisation och ledarskap, redovisning, finansiering, marknadsföring, strategi och nationalekonomi, och en stor del av forskningsprojekten är aktörsnära och bedrivs i samverkan med regionala eller nationella samarbetspartners.

KEEN:s forskning fokuserar på entreprenöriella och affärsskapande initiativ i nya och etablerade företag, vilket inkluderar studieområden som identifiering och exploatering av nya affärsmöjligheter, organisering av FoU och ny teknik, produkt- och marknadsintroduktioner, entreprenöriella förändrings- och lärandeprocesser, samt innovationsledning och innovationsekonomi. Forskningsgruppen fokuserar även på forskning inom området Hälsoinnovation vilket är ett centralt område i högskolans profilering.

Aktuella projekt

Social innovation

Sustainability, Innovation and Management in Building (SIMB)

Forskningsgruppen SIMB formulerar och genomför forskningsprojekt inom områden vars utveckling är nödvändig för den framtida byggsektorns framgång.

Gruppen forskar kring:

  • Förändring och innovationer i byggandet
  • Samverkansformer i byggprocessen
  • Det uthålliga byggandet

Byggsektorn omfattar ungefär 10 % av Sveriges BNP, och den har en stark påverkan på vår miljö genom dess stora utnyttjande av naturresurser. Den ställs nu också inför ett starkt krav på tillväxt, eftersom det finns stor efterfrågan på bostäder och infrastruktur. Byggsektorn har emellertid fått dåligt rykte på grund av problem med sjuka hus och hög kostnadsutveckling. Därför är den forskning som bedrivs inom SIMB viktig.

uppdaterad

2019-02-20

Kontakt

Dela