Virtuella verkligheter för verkligt lärande – försjunkenhet och prosumentskap med elever på svenska som andraspråk
Projektet möter behovet av att förbättra och effektivisera språk- och kunskapsutvecklingen för den språkligt och kulturellt heterogena elevgruppen ”nyanlända” i svenska gymnasieskolan.
Andra behov som möts i forskningen är att främja individens övergång från språkintroduktionsprogrammet till ordinarie programundervisning samt utveckling och utvärdering av undervisningsstrategier och -former.
Modern visualiseringsteknik (VR)
Samarbetet som ligger till grund för detta projekt har etablerats inom ramen för projektet Framtidens digitala lärande i skolan (FDLIS), specifikt projektet Modern visualiseringsteknik som verktyg för bättre språk- och begreppsutveckling under 2019–20. Inom projektet används modern visualiseringsteknik (VR) i undervisningen på gymnasiet. Det föregående FDLIS-projektet visade att det finns en potential för att möta dessa behov med hjälp av relativt enkla tekniska medel, som syftar till att skapa gemensamma och försjunkna upplevelser (på engelska immersive learning experiences) i virtuella miljöer.
Projektet planeras att genomföras under och i samband med ordinarie klassrumsundervisning på Kattegattgymnasiet i Halmstad. Projektet syftar till att möta tre huvudsakliga utmaningar för elever med annan språklig och kulturell bakgrund som ska läsa in nya ämneskunskaper på svenska i gymnasieskolan, och för undervisande lärare:
- Att skapa gemensamma upplevelser med meningsfullt innehåll för lärande och för att främja integrationen i klassrummet, i en grupp med kännetecknas av en stor variation avseende såväl språkkunskaper som individuella livserfarenheter.
- Att sänka tröskeln för fortsatt lärande genom att stötta elevernas motivation och engagemang i att själva få medverka i utformningen av undervisningen och hur tekniken används.
- Att underlätta övergången från språkintroduktionsprogrammet till undervisningen på nationella program, genom att tydligare identifiera, och utveckla ett riktat stöd för, de vardagsspråkliga förutsättningarna att tillgodogöra sig mer fackmässiga kunskaper, såsom nya begrepp, i ämnesundervisningen.
Projektperiod
2021
Anslagsgivare
ULF – utveckling, lärande, forskning
Projektdeltagare vid Högskolan i Halmstad
Björn Sjödén
Partner/samverkan
Halmstads kommun, Kattegattgymnasiet
Mer information
Projektet är ett delprojekt inom ULF – utbildning, lärande, forskning