Forskningsprojekt inom LHS
Vid Akademin för lärande, humaniora och samhälle (LHS) pågår forskningsprojekt inom flera olika områden. Några av dem listas här.
Aktuella projekt
Navigera vidare
- 1800-talets transnationella fängelsediskurs och dess inverkan på hamnstäder i Storbritannien och Sverige
- Att få syn på det vi inte ser: Analys av undervisning och praktiskt yrkeskunnande med studenter och lokala VFU-ledare i förskolan
- Att undervisa om hållbar utveckling
- B-SHAPES
- Demokratisk och interkulturell dialog
- Digitala verktyg i förskolans naturvetenskapliga undervisning
- Digitalt lärande i lärarutbildningen
- EDUCERE NORDIC NETWORK
- En feministisk undersökning av medicinsk screening
- Ett nytt platsoberoende entreprenörskap på landsbygden
- Förskolans lärmiljö för välbefinnande och återhämtning
- Hälsa och hållbarhet. Individuellt ansvar eller demokratisk politik?
- Illusionen om den amerikanska freden
- Integrering av utbildningsmiljöer för undervisning i teknik och hållbarhet
- Lokal mat för bättre klimat
- Låglönejobben på den svenska arbetsmarknaden 2005–2020. Vilka är jobben, var finns de och varför ökar de?
- Lärares metakunskap och bedömningspraktik i digitala, multimodala lärmiljöer
- Maktgivande kunskap om demokrati i samhällskunskapsämnets demokratiundervisning
- Mellan resignation och framtidstro – en studie om förorten och ungas lärande i och utanför skolan
- Modellbaserat lärande – en undervisningsstrategi i det flerspråkiga sammanhanget?
- MOSO (Mentoring and Observation Software) – interaktiv observation
- Prekaritetsformer i äldreomsorgen – om delade arbetsturer och dess effekter på anställda
- RE-DACT – Research on Disinformation and Conspiracy Theories
- Språk och makt
- Säkerhetsträning av fartygsbesättningar för Resilience
- VIAkub Halland
- Virtuella case i lärarutbildningen
- Virtuella lärmiljöer som stöd för elevers kunskapsutveckling i studiehandledning på modersmålet (VRiS)
- Ämnesdidaktisk kunskap för att undervisa informell statistisk inferens i grundskolan
Avslutade projekt
Navigera vidare
- Framtidens digitala lärande i skolan – FDLIS
- From Great to Excellent, FGTE – praktiknära forskning
- Hur lokala gränsöverskridande organisationer reagerat på säkerhetifiering och gränsifiering i Europa
- Skönlitteratur och empati i olika yrken
- Samverkan för utveckling av Lärarprofessionens digitala kompetens (SamLär)
- Barns berättande och språkutveckling i digitala fysiska aktiviteter
- Virtuella verkligheter för verkligt lärande – försjunkenhet och prosumentskap med elever på svenska som andraspråk