Sök

E-sport och samhälle

Under 2000-talet har organisationen och kulturen kring tävling inom dataspel vuxit för varje år. E-sporten, tävlingsbaserat dataspelande, handlar om ungdomskultur och är även en global industri som årligen omsätter miljardbelopp. E-sporten kan dessutom vara en innovativ sprängkraft i det samtida medielandskapet.

Information

  • Tid: 27 april 2023 kl. 09.15–16.00
  • Plats: hus S, sal S1002
  • Anmälan ligger längst ner på sidan. Det kommer att finnas möjlighet att delta digitalt.
  • Anmäler man sig att delta på plats efter den 20 april kan inte fika garanteras.

Program

09.15–09.30 Introduktion
09.30–10.00 Keynote Anna Tjønndal, doktor i sociologi, Norduniversitetet, Norge
10.00–10.30 Paus
10.30–11.15 Panelsamtal: politik och organisation
11.15–12.00 Panelsamtal: utbildning
12.00–13.15 Lunch
13.15–13.30 Introduktion
13.30–14.15 Panelsamtal: sport
14.15–14.30 Paus
14.30–15.15 Panelsamtal: sociala aspekter
15.15–16.00 Keynote Johan Norberg, professor i idrottsvetenskap, Malmö universitet, utredare Centrum för idrottsforskning

De senaste åren har Högskolan i Halmstad kommit att formera sig alltmer kring e-sport, det vill säga tävlingsbaserat dataspelande. Det sker genom såväl våra utbildningar och forskning, som inom samverkan med samhället. Högskolan har ett e-sportslabb och en nära relation till organisationer med ett intresse för rörelsehindrade barn och ungas meningsfulla fritidssysselsättning.

E-sport som innovationsarena

Sverige har alltid legat långt fram i utvecklingen av e-sporten vad gäller såväl event som utövande. Spelevenemanget Dreamhack, som grundades i Malung på 90- talet, är världskänt för sin position i branschen och har gång på gång slagit rekord i att upprätta världens största LAN.

Den formella organisationen kring e-sport har i Sverige, precis som i världen stort, letat efter sina former och en del av detta arbete har handlat om att förstå e-sportens relation till idrotten och dess organ. I Sverige är e-sporten ännu inte inordnad under Riksidrottsförbundet, men intresse finns att ingå.

Eftersom kunskaperna kring om e-sport som samhällsfenomen, kulturellt uttryck, innovationsarena, sport och dess plats i utbildningssystemet inte har samlats i en och samma diskussion ännu, bjuder tankesmedjan Ideas in till ett fördjupande samtal om e-sport den 27 april på Högskolan i Halmstad.

Inbjudna talare är forskare, förbundsaktiva och politiker med ett intresse för e-sportens frågor och evenemanget riktar sig till alla som vill förstå detta nya och ständigt växande samhällsfenomen.

”E-sport som samhällsfenomen, kulturellt uttryck, innovationsarena, sport och dess plats i utbildningssystemet behöver diskuteras.”

Medverkande

Anmäl dig här

Titta efter ett bekräftelsemejl i din inkorg efter att du har skickat in din anmälan, så att du ser att din anmälan har gått igenom. Anmälan gäller för både del av dag eller heldag.

Anmäl dig senast den 20 april för att garanterat få fika, om du deltar på plats.

Det är inte tillåtet att göra anmälningar längre. Sista anmälningsdag var den 26 april klockan 23.59.

uppdaterad

Kontakt

Dela

Kontakt