Workshops med dynamiska matematikprogram i undervisningen HT24
Öka din digitala kompetens! Högskolan i Halmstad erbjuder under hösten 2024, på uppdrag av Skolverket, kompetensutvecklingsstöd inom matematikdidaktik.
Didaktiska kunskaper kring digitala verktyg
När de nationella proven blir digitala ställs nya krav på lärares kompetens. Lärare behöver förbereda sig inför dessa förändringar genom att utveckla sin digitala kompetens. Detta innefattar både kunskaper i handhavandet av digitala verktyg i undervisningen och didaktiska kunskaper vid användningen av digitala verktyg.
Skolverket erbjuder nu kompetensutvecklingsstöd inom matematikdidaktik, med fokus på dynamiska matematikprogram. Stödet paketeras i form av moduler på Skolverkets Lärportal och kompletteras med en workshopserie som omfattar 6 träffar.
Högskolan i Halmstad ger två workshopserier:
”Dynamiska matematikprogram i undervisningen, åk 7–9” och ”Dynamiska matematikprogram i undervisningen, Gy” är två moduler som är nya och som har publicerats på Skolverkets Lärportal i januari 2023. Efter synpunkter från målgrupperna genomförs en revidering av modulerna under januari–mars 2024.
Dynamiska matematikprogram i undervisningen åk 7–9 Länk till annan webbplats.
Dynamiska matematikprogram i undervisningen, Gy Länk till annan webbplats.
Målgrupp
Workshopserien vänder sig till lärare som undervisar i matematik i årskurserna 7–9 och i gymnasieskolan. Den vänder sig främst till lärare som saknar eller har begränsad erfarenhet av att arbeta med programmet GeoGebra. Anmälan görs av skolhuvudman längst ner på denna sida i ett anmälningsformulär.
Deltagarna ska vara verksamma lärare, men behöver inte vara behöriga matematiklärare. Workshopserien är öppen för lärare i andra ämnen eller andra skolformer, i mån av plats. Inga förkunskaper krävs. Deltagarna behöver parallellt genomföra modulen Dynamiska matematikprogram i undervisningen, åk 7–9 eller Dynamiska matematikprogram i undervisningen, gymnasiet.
Syfte
Deltagarna i workshopserien ska få inspiration till att använda dynamiska matematikprogram i sin matematikundervisning samt möjlighet att utveckla sina kunskaper och färdigheter i användning av dynamiska matematikprogram i undervisningen utifrån lärandemålen i modulerna.
Upplägg
Workshoppar kommer att erbjudas under totalt sex tillfällen. Workshopträffarna är i första hand fysiska träffar på Högskolan i Halmstad med möjlighet för hybriddeltagande. Lärplattformen Google Classroom kommer att användas som stöd för kommunikation, publicering av olika resurser och för att genomföra webbkursen ”Dynamiska matematikprogram i undervisning”. Detta säkerställer att lärarna har tillgång till materialet även efter avslutat kurs.
Omfattning och studietakt
Den totala omfattningen i tid för att följa en modul och delta i workshopparna beräknas till 23–27 timmar för deltagarna (varav workshoppar 15 timmar).
Träffar hösten 2024
- 4 september kl. 15–18
- 18 september kl. 15–17
- 2 oktober kl. 15–17.30
- 16 oktober kl. 15–17.30
- 13 november kl. 15–17.30
- 27 november kl. 15–17.30
Anmälan
Anmälan görs av skolhuvudman. Antalet platser är begränsat och urvalet görs enligt turordning efter anmälningsdatum. Huvudmannen ansvarar för att deltagarna får tid avsatt för genomförandet av kompetensutvecklingen. Huvudmannen ansvarar även för att deltagaren har tillgång till den utrustning som krävs för att följa kursen. Anmälningsformulär finns längst ner på denna sida.
Kursbeskrivning
Träff 1 – GeoGebra ett dynamiskt matematikprogram
Rektorer bjuds in att delta vid detta pass. Tid: cirka 3 timmar
Innehåll:
- Beskrivning av Lärosätets handledande funktion.
- Beskrivning av krav för erhållande av intyg efter genomförd workshopserie.
- Indelning av deltagare i par eller studiegrupper, som kan stötta varandra i lärandet och utbyta erfarenheter under det att deltagarna följer vald modul.
- Introduktion av GeoGebra
- grundläggande verktyg och funktioner i GeoGebra
- praktiska exempel, kopplat till centralt innehåll i kurs- och ämnesplanen i matematik
- Arbete med adekvata matematikuppgifter, tillsammans i par eller studiegrupperna och under handledning av workshopledare.
Träff 2 – GeoGebra ett dynamiskt matematikprogram
Tid: cirka 2,5 timmar
Innehåll:
- Fortsatt introduktion av GeoGebra
- praktiska exempel, kopplat till centralt innehåll i kurs- och ämnesplanen i matematik
- centrala GeoGebra-kommandon
- vanliga fel som användning av programmet
- glömmer trycka på ”flytta” vid ändring av objekt
- skriver kommatecken i decimaltal
- får grått grafikfält
- Arbete med adekvata matematikuppgifter, tillsammans i par eller studiegrupperna och under handledning av workshopledare.
Träff 3 – Modulen, Del 1
Tid: cirka 2,5 timmar. Förberedelser: Deltagarna har gått igenom del 1 i vald modul.
Organisation: Deltagarna träffas modulvis.
Innehåll:
- Genomgång av didaktiska frågor och aktiviteter i Moment B, del 1.
- Reflektera över texten och arbete med uppgifterna, tillsammans i par eller studiegrupperna och under handledning av workshopledare.
Träff 4 – Modulen, Del 2
Tid: cirka 2,5 timmar. Förberedelser: Deltagarna har gått igenom del 2 i vald modul.
Organisation: Deltagarna träffas modulvis.
Innehåll:
- Genomgång av didaktiska frågor och aktiviteter i Moment B, del 2.
- Reflektera över texten och arbete med uppgifterna, tillsammans i par eller studiegrupperna och under handledning av workshopledare.
Träff 5 – Modulen, Del 3
Tid: cirka 2,5 timmar. Förberedelser: Deltagarna har gått igenom del 3 i vald modul
Organisation: Deltagarna träffas modulvis.
Innehåll:
- Genomgång av didaktiska frågor och aktiviteter i Moment B, del 3.
- Reflektera över texten och arbete med uppgifterna, tillsammans i par eller studiegrupperna och under handledning av workshopledare.
Träff 6 – Modulen, Del 4
Tid: cirka 2,5 timmar. Förberedelser: Deltagarna har gått igenom del 4 i vald modul.
Organisation: Deltagarna träffas modulvis.
Innehåll:
- Genomgång av didaktiska frågor och aktiviteter i Moment B, del 4.
- Reflektera över texten och arbete med uppgifterna, tillsammans i par eller studiegrupperna och under handledning av workshopledare.
- Praktiska exempel på hur deltagaren kan arbeta vidare efter genomförd modul samt var de kan hitta mer stöd för kompetensutveckling.
- Genomförande av utvärdering av workshopserien.