Sök Stäng

Kvantifiering av förorening på sensorytor för säker fordonautomatisering (QonSense)

Det tvååriga QonSense-projektet adresserar ytkontaminering och dess påverkan på sensorers prestanda i avancerade förarstödsystem (ADAS) och autonoma körsystem (AD) inom fordonsindustrin.

Kärnproblemet som adresseras i projektet är att säkerställa sensorns tillförlitlighet i olika miljöer, något som är avgörande för vägsäkerhet och hållbarhet enligt uppdraget i FFI:s underprogram Trafiksäker automatisering. I linje med FFI:s färdplan, som syftar till att öka trafiksäkerheten och göra transport mer hållbar genom säkra uppkopplade automatiserade fordon, syftar detta projekt till att kvantifiera påverkan av ytkontaminering på sensorns signalprestanda. Att uppnå detta mål bidrar direkt till underprogrammets fokus på fordonets perception, situationsanpassning och tillhörande körbeslut i varierande trafikmiljöer och väder.

Denna forskning kommer att främja säkrare fordon genom att förebygga felfunktion av sensor på grund av kontaminering. Mottagare inkluderar fordonsindustrin, vilket underlättar tidig utveckling av robusta ADAS- och AD-system i designprocessen, samt samhället som helhet som gynnas av ökad trafiksäkerhet. Projektet kommer att analysera och kvantifiera fluida och solida partikelansamlingar på radar-, ultraljuds och lidarsensorer och bedöma deras påverkan på sensorns funktionalitet. Dessa analyser kommer att utföras i statiska (ekofritt rum) och dynamiska (vindtunnel) testscenarier samt i fältprover.

Högskolan i Halmstad är projektkoordinator samtidigt som de bidrar med expertis inom målsimulering för radar, signalanalys och avancerade radarprovningstekniker. Volvo Cars bidrar med industriell input och expertis inom sensorteknik, fordonsteknik och strömningsmekanik.

Om projektet

Projektperiod

  • 2023-11-30–2025-11-30

Projektledare

Andra deltagande forskare

Samverkanspartner

  • Volvo Cars AB

Finansiärer

  • Vinnova

 

uppdaterad

Kontakt

Dela

Kontakt