Företagarberättelser
Från en dag till en annan kan förutsättningarna förändras. Att ställa om kräver kompetens. Företag berättar här om hur de tacklar krisen med utbildning.
Hampus Simonsson, Tylöprint
Hampus Simonsson driver familjeföretaget Tylöprint. Coronakrisen har lett till minskade sällanköps-ordrar och ställt högre krav på att möta kunder på ett nytt sätt. Hampus ser att kompetensutveckling kan ta deras verksamhet vidare och möta de behov som han ser redan nu, främst inom digitala möten och ehandel.
Annett Wiktorsson, Modestugan
År 2014 förverkligade Annett sin dröm om att starta eget företag. Hon har utvecklat Modestugan från en ambulerande modebuss till en väletablerad klädbutik i Åsa. Innan krisen slog till var försäljningssiffrorna rekordhöga. Att utbilda sig ur krisen var ingen självklarhet när hon såg siffrorna störtdyka.
Sarah Berthag, Tyget Södra Näs
Sarah driver företaget Tyget Södra Näs och har likt många andra drabbats hårt av coronakrisen. När kunderna fick råd om att stanna hemma och försäljningen sjönk så tog hon chansen att utvecklas och lära sig nya saker för att hålla företaget vid liv.