Sök Stäng

Vägledning vid måluppfyllelse i forskarutbildningen

Forskarutbildningen syftar till att doktoranderna ska uppnå de nationella examensmålen enligt Högskoleförordningen och eventuella ytterligare mål i det egna forskarutbildningsämnet. Här hittar du vägledning och exempel på hur examensmålen kan uppnås.

De övergripande målen för doktorsexamen respektive licentiatexamen är definierade i högskoleförordningen (HF), bilaga 2, och gäller all utbildning på forskarnivå i Sverige. För att en doktorsexamen respektive licentiatexamen ska få utfärdas ska samtliga examensmål vara uppfyllda. Därtill kan det även finnas ytterligare mål i det egna forskarutbildningsämnet, samtliga mål ska framgå av den allmänna studieplanen. Doktoranden ska även tillsammans med handledare forma en gemensam förståelse av vad examensmålen innebär för just doktorandens forskarutbildning.

Mål för doktorsexamen

Med exempel på hur doktorand kan uppnå examensmålen.

A. Kunskap och förståelse

A1. För doktorsexamen ska doktoranden visa brett kunnande inom och en systematisk förståelse av forskningsområdet samt djup och aktuell specialistkunskap inom en avgränsad del av forskningsområdet

Exempel på hur doktoranden kan uppnå examensmålet A1:

  • Aktivt söka ny kunskap inom forskningsområdet genom att följa den vetenskapliga litteraturen genom kurser som både ger bredd inom forskarutbildningsområdet och djup inom det mer specifika ämnet
  • Genomföra vetenskapliga peer-review granskningar av text
  • Aktivt delta i forskargruppmöten, forskningsseminarier och forskarnätverk
  • Aktivt delta i vetenskapliga konferenser och symposier
  • Undervisa inom forskningsområdet
  • Visa på brett kunnande och systematisk förståelse av forskningsområdet vid obligatoriska seminarier samt i samband med disputationen
  • Visa god kunskap inom forskningens fokusområden vid författandet av en vetenskaplig avhandling

A2. För doktorsexamen ska doktoranden visa förtrogenhet med vetenskaplig metodik i allmänhet och med det specifika forskningsområdets metoder i synnerhet

Exempel på hur doktoranden kan uppnå examensmålet A2:

  • Bli förtrogen med relevant metodik genom interaktion med handledarna, forskargruppen, samt genom deltagande i seminarier och journal clubs
  • Gå kurs i forskningsmetod och sedan tillämpa denna kunskap på forskningsprojektet i dialog med handledarna
  • Delta i forskningskonferens för att lära sig mer om de senaste metoderna och insikterna
  • Kritiskt diskutera använd vetenskaplig metodik i författande av avhandlingen och i samband med disputationen

B. Färdighet och förmåga

B1. För doktorsexamen ska doktoranden visa förmåga till vetenskaplig analys och syntes samt till självständig kritisk granskning och bedömning av nya och komplexa företeelser, frågeställningar och situationer

Exempel på hur doktoranden kan uppnå examensmålet B1:

  • Aktivt delta i forskningsseminarier och doktorandkurser och därmed lära sig att kritiskt granska och diskutera frågeställningar relaterade till min egen och andras forskning
  • Bidra till skrivandet av vetenskapliga arbeten
  • Skriva en systematisk översiktsartikel som inkluderar en metaanalys
  • Skriva en litteraturöversikt över forskningsområdet inför halvtidskontrollen och i avhandlingen

B2. För doktorsexamen ska doktoranden visa förmåga att kritiskt, självständigt, kreativt och med vetenskaplig noggrannhet identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder bedriva forskning och andra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och att granska och värdera sådant arbete

Exempel på hur doktoranden kan uppnå examensmålet B2:

  • Formulera forskningsfrågor, hypoteser, val av metoder i diskussion med handledare och samarbetspartners
  • Delta aktivt i skrivandet av forskningsansökningar
  • Delta aktivt i publiceringsprocesser, till exempel genom korrespondens med tidskrift
  • Granska andra doktoranders texter vid forskningsseminarier och forskningskonferenser
  • Delta som studentrepresentant i akademiråd/utskott/nämnd/kommitté vid Högskolan i Halmstad
  • Kritiskt granska tidigare forskning inom fältet vid författande av vetenskapliga artiklar samt vid författande av avhandlingen
  • Anordna vetenskapliga aktiviteter och samordna nätverksträffar

B3. För doktorsexamen ska doktoranden med en avhandling visa sin förmåga att genom egen forskning väsentligt bidra till kunskapsutvecklingen

Exempel på hur doktoranden kan uppnå examensmålet B3:

  • Sätta sina egna forskningsresultat i ett sammanhang av aktuell forskning inom forskningsområdet i samband med författande av avhandling och disputation

B4. För doktorsexamen ska doktoranden visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt med auktoritet presentera och diskutera forskning och forskningsresultat i dialog med vetenskapssamhället och samhället i övrigt

Exempel på hur doktoranden kan uppnå examensmålet B4:

Lära sig muntlig kommunikationsförmåga genom att:

  • Gå kurs i muntlig kommunikation av vetenskap/populärvetenskap
  • Presentera sin forskning och sina resultat inför forskargruppen, på seminarier och vid vetenskapliga konferenser
  • Undervisa eller presentera forskning för till exempel studenter på grund- och avancerad nivå, föreningar, allmänheten
  • Delta i forskarpaneler, offentliga föreläsningar, radio- och tv-program och annan media

Lära sig skriftlig kommunikation genom att:

  • Gå kurs i vetenskapligt (och populärvetenskapligt) skrivande
  • Författa vetenskapliga artiklar under handledning och bli alltmer självständig i sitt skrivande
  • Skriva populärvetenskapliga artiklar eller press-releaser
  • Granska andra forskares texter vid forskningsseminarier och forskningskonferenser
  • Utforma posters inför konferenser
  • Genomföra vetenskapliga peer-review granskningar av text
  • Skriva avhandlingen
  • Skriva en populärvetenskaplig sammanfattning av avhandlingen

B5. För doktorsexamen ska doktoranden visa förmåga att identifiera behov av ytterligare kunskap

Exempel på hur doktoranden kan uppnå examensmålet B5:

Identifiera behov av ytterligare kunskap:

  • Delta i strategiska projektmöten och projektkonsortiekonferenser
  • Genom att gå forskarutbildningskurser och delta i seminarier och konferenser
  • Aktivt delta i forskarutbildningsseminarier när planerna för återstående utbildningsaktivitet presenteras och diskuteras
  • Genom att skriva ansökningar för forskningsanslag
  • I författande och försvar av avhandlingen

B6. För doktorsexamen ska doktoranden visa förutsättningar för att såväl inom forskning och utbildning som i andra kvalificerade professionella sammanhang bidra till samhällets utveckling och stödja andras lärande

Exempel på hur doktoranden kan uppnå examensmålet B6:

  • Gå introduktionskurs för doktorander (delkursen högskolepedagogik)
  • Gå kurs i högskolepedagogik
  • Undervisa inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå
  • Presentera egna forskningsresultat och aktivt bidra till diskussioner vid konferenser, forskningsseminarier, gruppmöten etc.
  • Samverka med det omgivande samhället genom t.ex. att undervisa skolelever, patienter eller allmänheten
  • Granska andra doktoranders texter vid forskningsseminarier och forskningskonferenser
  • Delta i karriärplaneringsaktiviteter
  • Visa samhällsengagemang och öka medvetenheten om exempelvis hållbar utveckling genom debattartiklar, allmänna föreläsningar, lokala initiativ på högskolan och omgivande samhället
  • Diskutera framtida karriärplaner med handledare, mentor, etc. på dedikerade möten som är dokumenterade i ISP
  • Skriva en populärvetenskaplig sammanfattning av avhandlingen

C. Värderingsförmåga och förhållningssätt

C1. För doktorsexamen ska doktoranden visa intellektuell självständighet och vetenskaplig redlighet samt förmåga att göra forskningsetiska bedömningar

Exempel på hur doktoranden kan uppnå examensmålet C1:

  • Gå introduktionskurs för doktorander (delkursen forskningsetik)
  • Gå kurs i forskningsetik och diskutera implikationerna med handledare och andra kollegor
  • Delta i aktiviteter som behandlar referenshantering och plagiatgranskning
  • Skriva etikansökan för studie
  • Ha ett öppet, utforskande och nyfiket förhållningssätt genom diskussion med handledare och kollegor
  • Uppnå intellektuell självständighet genom att ta vara på möjlighet till utveckling som självständig forskare i nätverk och publikationer utanför doktorandprojektet

C2. För doktorsexamen ska doktoranden visa fördjupad insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används

Exempel på hur doktoranden kan uppnå examensmålet C2:

  • Gå introduktionskurs för doktorander (delkursen forskningsetik och vetenskapsteori)
  • Gå kurs i forskningsetik och vetenskapsteori
  • Delta i forskningsseminarier
  • Delta i diskussioner och följa debatter både på akademin och i andra sammanhang (till exempel i dialog med det omgivande samhället)
  • Diskutera och reflektera över vad forskningen kan få för konsekvenser i olika kontexter, som till exempel samhällsutmaningar globalt (se exempelvis UN Agenda 2030) och lokalt på forskarmöten, debatter och allmänna sammankomster
  • Diskutera och reflektera över forskares ansvar för forskningsresultaten och för tolkning och spridning av dessa, till exempel vid skrivande av avhandlingen eller i samband med disputationen

Mål för licentiatexamen

Med exempel på hur doktorand kan uppnå examensmålen.

A. Kunskap och förståelse

A1. För licentiatexamen ska doktoranden visa kunskap och förståelse inom forskningsområdet, inbegripet aktuell specialistkunskap inom ett avgränsat område av detta samt fördjupad kunskap i forskningsmetodik i allmänhet och det specifika forskningsområdets metoder i synnerhet

Exempel på hur doktoranden kan uppnå examensmålet A1:

  • Aktivt söka ny kunskap inom forskningsområdet genom att följa den vetenskapliga litteraturen genom kurser som både ger bredd inom forskarutbildningsområdet och djup inom det mer specifika ämnet
  • Aktivt delta i forskargruppmöten, forskningsseminarier och forskarnätverk
  • Aktivt delta i vetenskapliga konferenser och symposier
  • Undervisa inom forskningsområdet
  • Visa god kunskap inom forskningens fokusområden vid författandet av vetenskapliga artiklar och i samband med licentiatseminarium
  • Bli förtrogen med relevant metodik genom interaktion med handledarna, forskargruppen, statistiker samt genom deltagande i seminarier
  • Gå kurs i kvalitativa metoder och sedan tillämpa denna kunskap på forskningsprojektet i dialog med handledarna
  • Gå kurs i kvantitativa metoder och sedan tillämpa denna kunskap på forskningsprojektet i dialog med handledarna
  • Gå statistikkurs och sedan tillämpa denna kunskap på forskningsprojektet i dialog med handledarna
  • Besöka ett laboratorium för att lära sig en viss metod
  • Delta i forskningskonferens för att lära sig mer om de senaste metoderna och insikterna
  • Diskutera den använda metodologin i samband med skrivande av licentiatuppsatsen samt i samband med licentiatseminarium

B. Färdighet och förmåga

B1. För licentiatexamen ska doktoranden visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra ett forsknings- och utvecklingsarbete samt andra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt utvärdera detta arbete

Exempel på hur doktoranden kan uppnå examensmålet B1:

  • Formulera forskningsfrågor, hypoteser, val av metoder i diskussion med handledare och samarbetspartners
  • Delta aktivt i så många faser av forskningsprojekten som möjligt: planering, genomförande, analys, skrivande
  • Delta aktivt i publiceringsprocessen, till exempel genom korrespondens med tidskrift
  • Genomföra vetenskapliga peer-review granskningar av text
  • Delta som studentrepresentant i akademiråd/utskott/nämnd/kommitté vid Högskolan i Halmstad
  • Kritiskt granska tidigare arbeten inom fältet vid författande av vetenskapliga artiklar samt vid författande av licentiatuppsatsen
  • Aktivt delta i forskarutbildnings- och licentiatseminarier

B2. För licentiatexamen ska doktoranden visa förmåga att klart presentera och diskutera forsknings- och utvecklingsarbete och därvid redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper

Exempel på hur doktoranden kan uppnå examensmålet B2:

Lära sig muntlig kommunikationsförmåga genom att:

  • Gå kurs i muntlig kommunikation av vetenskap/populärvetenskap
  • Presentera sin forskning och sina resultat inför forskargruppen/på seminarier/vetenskapliga konferenser
  • Undervisa eller presentera forskning för till exempel studenter på grund- och avancerad nivå, föreningar, allmänheten

Lära sig skriftlig kommunikation genom att:

  • Gå kurs i vetenskapligt (och populärvetenskapligt) skrivande
  • Författa vetenskapliga artiklar under handledning och bli alltmer självständig i sitt skrivande
  • Skriva populärvetenskapliga artiklar eller pressreleaser
  • Producera posters inför konferenser
  • Skriva licentiatuppsatsen självständigt
  • Skriva en populärvetenskaplig sammanfattning av licentiatuppsatsen
  • Aktivt delta i forskarutbildnings- och licentiatseminarium

B3. För licentiatexamen ska doktoranden visa sådan färdighet som fordras för att självständigt delta i forsknings- och utvecklingsarbete och för att därigenom bidra till kunskapsutvecklingen

Exempel på hur doktoranden kan uppnå examensmålet B3:

  • Delta aktivt i forskningsprojektet i alla dess faser: planering, datainsamling, analys och spridning av resultat
  • Bidra till författandet av en eller flera vetenskapliga artiklar
  • Ta en större del i analys och skrivande under arbetet med licentiatuppsatsen
  • Aktivt delta i forskarutbildnings- och licentiatseminarier

C. Värderingsförmåga och förhållningssätt

C1. För licentiatexamen ska doktoranden visa förmåga att göra forskningsetiska bedömningar i forsknings- och utvecklingsarbete

Exempel på hur doktoranden kan uppnå examensmålet C1:

  • Gå introduktionskurs för doktorander (delkursen forskningsetik)
  • Gå kurs i forskningsetik och diskutera implikationerna med handledare och andra kollegor
  • Delta i aktiviteter som behandlar referenshantering och plagiatgranskning
  • Skriva etikansökan för studie
  • Diskutera forskningsetiska frågor vid skrivande av artiklar och licentiatuppsats samt i samband med licentiatseminarium

C2. För licentiatexamen ska doktoranden visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används

Exempel på hur doktoranden kan uppnå examensmålet C2:

  • Gå kurs i forskningsetik och vetenskapsteori
  • Delta i forskningsseminarier
  • Delta i diskussioner och följa debatter både på akademin och i andra sammanhang (till exempel i dialog med det omgivande samhället)
  • Diskutera och reflektera över vad forskningen kan få för konsekvenser i olika kontexter, som till exempel samhällsutmaningar globalt (se exempelvis UN Agenda 2030) och lokalt
  • Diskutera och reflektera över forskares ansvar för forskningsresultaten och för tolkning och spridning av dessa, till exempel vid skrivande licentiatuppsatsen eller i samband med licentiatseminarium

Hur målen kan uppnås

Planering och uppföljning

Att konkretisera hur målen är tänkta att uppnås kan underlätta handledningen och bidra till att doktoranden får en klarare bild av vad som förväntas av henne eller honom.

Som en hjälp vid planeringen av forskarutbildningen ska doktorand och handledare fylla i aktiviteter för samtliga mål i ISP:n (se exempel för varje mål ovan som också anges i avsnittet för målen i ISP-systemet, Ladok ISP).

Att följa upp hur doktoranden utvecklas i relation till examensmålen vid den årliga uppföljningen bidrar till en mer systematisk och fördjupad uppföljning av forskarutbildningen. Det kan också underlätta dialogen mellan handledare och doktorand.

Lärande och utveckling genom forskning

Interaktion med handledare, andra doktorander och forskare inom och utanför den egna forskarutbildningsmiljön är avgörande för att utveckla självständighet och nå målen för examen.

Regelbundna formella och informella handledarsamtal, deltagande i forskarutbildningsmiljöns och projektmöten, kontinuerlig fördjupning i vetenskaplig litteratur samt ett successivt ökat ansvar i det egna forskningsarbetet är centrala inslag i denna utveckling.

Handledare bör aktivt reflektera över hur handledningstillfällena kan utformas för att främja doktorandens lärande och självständighet.

Kurser och andra lärandeaktiviteter

Exempel på aktiviteter som bidrar till att uppnå målen är generiska kurser, ämnesspecifika kurser, seminarier och vetenskapliga konferenser.

Forskarutbildningens upplägg och innehåll har en hög grad av individuell prägel. Doktorandens egen initiativförmåga, att ta ansvar för sin egen utveckling, bidra till andras lärande och samverka med det omgivande samhället är avgörande både för att uppnå examensmålen och för att utvecklas till en självständig forskare.

Moment under forskarutbildningen genom vilka måluppfyllelse kan uppvisas

För att ge doktorander, handledare och betygsnämndsledamöter en överblick över vilka delar av forskarutbildningen som bidrar till varje examensmål för doktorsexamen, finns målmatriser framtagna vid respektive forskarutbildning. Målmatriserna visar bland annat hur aktiviteter inom utbildningen bidrar till att uppfylla flera av målen.

Målen för forskarutbildning – vem bedömer vad?

Högskolan i Halmstad ska säkerställa att varje doktorand som disputerar har nått alla examensmål för doktorsexamen. Det är viktigt att doktorander och handledare under forskarutbildningen tillsammans reflekterar över doktorandens progress och funderar över vad som behöver åstadkommas för att uppnå målen för doktorsexamen. Huvudhandledaren och doktoranden bär huvudansvaret för att alla examensmål uppnås.

Huvudhandledaren

Huvudhandledaren ansvarar för att uppdatering av den individuella studieplanen (ISP) görs årligen. Vid årliga uppföljningssamtal (i samband med den årliga uppdateringen av ISP) och vid handledarsamtal under forskarutbildningens gång ges återkoppling på progressen av doktorandprojekten och av progressen av måluppfyllnaden (t.ex. kan doktoranden analysera och värdera forskningsresultat, presentera sin egen forskning vid ett seminarium, skriva en vetenskaplig artikel etc.). Vid dessa tillfällen ska det också ges konkreta förslag på hur doktoranden kan utvecklas vidare i enlighet med den individuella studieplanen eller hur ISP inklusive forskningsprojektet behöver revideras. Detta kallas för formativ bedömning.

Vid anmälan om disputation ansvarar huvudhandledaren att ISP uppdateras där en del handlar om måluppfyllelse. För detta krävs en god kännedom av doktorandens kunskaper i förhållande till målen för examen vilket säkerställs genom kontinuerlig uppföljning.

Lärandemål i forskarutbildningskurser

Alla forskarutbildningskurser vid Högskolan i Halmstad examineras enligt angivna lärandemål som framgår av respektive kursplan.

uppdaterad

Kontakt

Dela

Kontakt